Microsoft lancerede torsdag firmaets specielle tv-udgave af styresystemet Windows i Danmark, og selskabet tror på en hurtig succes.
Det langsigtede mål er at få pc'en ind i de danske stuer, så Windows bliver en medieplatform og ikke bare en pc-platform som i dag.
I første omgang handler det dog om at få forbrugerne til at betale lidt mere, når de køber pc og i stedet vælge en med Windows Media Center.
Håbet er, at hver anden pc til private sælges med den seneste udgave af styresystemet.
- Næsten halvdelen af salget i detailhandlen i USA er Windows Media Center. Vi kan ikke se, hvorfor det ikke skulle være det samme i Danmark. Jeg tror, det går hurtigt, siger Jørgen Bardenfleth, administrerende direktør for Microsoft i Danmark.
Med en Windows Media Center fungerer en pc både som harddiskoptager og musikafspiller, samtidig med at man kan chatte og gå på nettet via sit tv.
Microsoft lancerede den danske udgave af styresystemet torsdag ved en stor event, hvor også selskabets 13 danske partnere var til stede.
På hardwarefronten vil Amitech, Fujitsu-Siemens, HP, Intel, Inter-Data, Medion, Midt-Data, SHG, Toshiba, Zepto og Zitech levere pc'er med Media Center.
Jørgen Bardenfleth er ikke bange for, at for mange partnere vil forvirre forbrugerne.
- Vi har set fra de andre lande, at de lokale producenter kan ramme noget, der er tættere på dansk møbelstil, mens de multinationale kan udnytte, at de har stordriftsfordele, siger han.
Den eneste ekstratjeneste på indholdssiden er i første omgang skabt i samarbejde med TV 2 og Nordisk Film, som med kanalen Sputnik tilbyder tv-programmer og film on-demand integreret i Windows Media Center.
Hos Nordisk Film er beskeden, at det ikke nødvendigvis er nogen helt simpel opgave at skabe en tjeneste til tv-udgaven af Windows.
Der skal specielt arbejdes med integrationen af det meget forsimplede menusystem og fjernbetjeningen, som skal bruges til at styre og vælge med.