Bolignet-udbyderen Comx er sammen med Cybercity og norske Telio det førende selskab inden for IP-telefoni målt på kundetallet i Danmark.
Det viser halvårsstatistikken fra IT- og Telestyrelsen, som ved udgangen af juni havde registreret 78.335 abonnementer på IP-telefoni i Danmark.
Det er første gang, at IP-telefoni er med i statistikken og dermed også første gang, at de forskellige udbydere på det danske marked er stillet direkte op mod hinanden.
De omkring 78.000 abonnementer på IP-telefoni skal sammenlignes med 3,4 millioner fastnetabonnementer og 5,2 millioner mobilabonnementer. Det er således tydeligt, at IP-telefoni fortsat er et stykke fra sit folkelige gennembrud.
Statistikken understreger succesen for bolignetudbyderen Comx, der har næsten 22.000 brugere af IP-telefoni.
Hernæst kommer Cybercity med 12.000 brugere og norske Telio med 10.000 brugere.
Telio købte sig til kunderne, da selskabet overtog pioner-selskabet Musimi.
Herefter kommer selskaberne EasyWebCom, V2Tel, Telefin, Telsome, Dansk Bredbånd og Debitel, der har mellem 3.000 og 6.500 brugere hver.
Ifølge IT- og Telestyrelsen er kun abonnementer, der har været aktive inden for de seneste tre måneder, talt med i statistikken.
I alt ringede IP-telefoni-kunderne 90 millioner minutter i første halvår af 2005.
Med i statistikken er ikke talt udenlandske selskaber som Skype, og derfor er det reelle antal danske brugere højere end 78.000.