Der skal tilsyneladende skrappe midler i brug for at få det chipbaserede dankort til at blive en succes.
Det viser en test af to kort, som Computerworld har fået foretaget hos kortproducenten S-Card i Aalborg.
Begge de testede kort døjer med kvalitetsproblemer: På det ene skræller belægningen ? og dermed magnetstriben ? af, og i det andet kort har kredsløbene i chippen, ifølge testen, aldrig virket.
Dermed underbygger testen den tese, som en række butikker tidligere har fremsat i Computerworld om, at chippen i en række tilfælde har været af så dårlig kvalitet, at det var praktisk umuligt at bruge den.
Jysk-kæden, der ellers længe var fortaler for chipdankortet, har tidligere testet fejlprocenten i transaktionerne systematisk og nåede på den baggrund frem til, at en langt højere procentdel af kortene end hidtil antaget, var behæftet med fejl.
Defekt kredsløb
Den fornemmelse underbygges nu af testen hos S-Card, hvor direktør Steen Rasmussen med en simpel test fandt ud af, at et halvlederkredsløb i chippen i det ene kort var defekt ? en fejl, som hyppigst optræder i produkter af lav kvalitet.
Det er en af S-Cards konkurrenter, nemlig XPonCard, der har produceret dankortet med den defekte chip. XPonCard har tidligere sagt til Computerworld, at defekte chip blev sorteret fra i virksomhedens produktionsapparat.
? Jeg kan ikke udtale mig på baggrund af testen af et kort. Jeg ved ikke, hvordan det er testet, og det er heller ikke til at sige noget om kortets historik. Hvis jeg skal udtale mig om det specifikke kort, vil jeg gerne selv have mulighed for at se det, siger administrerende direktør Flemming Breinholt.
Den dårlige laminering på det andet dankort, som ikke er produceret af XPonCard, burde være blevet opdaget i en såkaldt afrivningstest. Den foretages normalt som en del af produktionen af betalingskort.
Selv om Computerworld kun har fået testet to kort, overrasker resultatet ikke direktør for betalingskort i PBS Niels Hilbard, der nu erkender, at produktionsfejl kan være en af årsagerne til de mange dankortproblemer.
? Vi er bevidste om, at der har været rapporteret om defekte chips, så det kommer ikke bag på mig, at testen viser fejl. Det er et af de områder, hvor vi nu vil sætte ind for at opklare årsagen til fejlene, siger Niels Hilbard.
Han vurderer ikke umiddelbart, at der er tale om systematiske produktionsfejl.
Intensiverer test
Det nye chipdankort er produceret efter meget strenge kravspecifikationer, og leverandørerne af de enkelte komponenter er godkendt af PBS og Dankort A/S.
PBS har nu intensiveret sin test af dankort, der kommer retur fra bankerne. Selv om der ikke er tale om en systematisk indsamling, håber PBS at få identificeret, om der er nogle sendinger af kort, der er behæftet med de problemer, som testen, Computerworld har fået foretaget, viser.
Foreløbig har PBS og Finansrådet udskudt skæringsdatoen for bortfaldet af bankernes erstatningsansvar for fusk med magnetstriben med to år. Inden for denne periode skal problemerne med dankortene være løst, lyder ambitionen. Alligevel afviser Niels Hilbard, at der lige nu skulle være behov for en egentlig testprocedure for allerede udstedte kort.
? Defekte chip vil blive opdaget, efterhånden som systemet forbedres, og flere begynder at bruge chippen. Viser en fejl sig at være systematisk, må vi håndtere den og i yderste konsekvens anbefale bankerne at kalde de dankort tilbage, som måtte vise sig at have en systematisk fejl, siger Niels Hilbard.
Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld.