SAS Institute har indledt et forsøg på at komme tættere på rådgiverne.
Det er bare et af flere initiativer fra den klart største og mest dominerende spiller på det danske marked i mødet med nye strømninger på Business Intelligence-markedet.
I Danmark har SAS Institute ellers altid gjort alting selv med egne konsulenter. Ingen forhandlere og ingen partnerkanaler.
- Vi kommer stadig til selv at sælge direkte og kommer ikke til at have forhandlere. Men vi kommer til at arbejde tættere sammen med nogle af de rådgivere, der er på markedet, siger marketingdirektør Jim Nielsen fra SAS Institute.
Flere af de største rådgivere - som Accenture, PA Consulting, Cap Gemini, CSC, Platon med flere - var allerede før sommeren inviteret til en lukket forestilling med SAS Institute som arrangør.
Behov for uddannelse
I efteråret følger direktionen i SAS Institute ifølge Jim Nielsen op med en snak med direktionerne i et antal konsulenthuse, hvor der vil blive diskuteret fælles interesser.
- Vi vil gerne tale med konsulentvirksomhederne om, at de kunne være interesseret i at bruge vores model til at identificere behov for anvendelse af Intelligence, siger Jim Nielsen.
Baggrunden for ønsket om at rykke tættere på konsulenthusene er ifølge Jim Nielsen at ruste private virksomheder og det offentlige til bedre at være i stand til at vælge leverandør.
- Rådgiverne har behov for at blive uddannet inden for Intelligence. De har traditionelt excelleret inden for ERP-verdenen, så der er brug for at skubbe noget viden ud om Intelligence, siger Jim Nielsen.
Knap 30 år på det danske marked har givet et solidt fundament i Danmark, som selv søsterselskaber i andre lande kun kan misunde den danske datter i den amerikanske SAS Institute-koncern.
To-cifrede vækstrater
Som meldingerne lyder fra andre i markedet oplever også SAS Institute, at der er vækst i markedet for BI.
- Jeg er helt enig, det er et marked, der er ekstrem vækst i. Og ser man på vækstraterne på det brede marked, er der tale om to-cifrede tal, siger Jim Nielsen.
Specielt inden for to af fire områder, som SAS Institute deler markedet i, er der rigtig stor vækst, vurderer marketingdirektøren.
Områderne er Data Integration, hvor dataene fra forskellige systemer samles sammen, og Analytical Intelligence, hvor der foretages den tungere analyse med områder som Data Mining, Forecasting, simulering med videre.
Det ene af de to mindre vækstramte områder er Intelligence Storage, hvor dataene lægges til rette i databaser, der understøtter BI.
Det andet mindre vækstramte område er simpel BI, hvor data præsenteres overskueligt i tabeller, lagkagediagrammer, speedometre og andet, og hvor data kan vendes, drejes og anskues fra forskellige indgangsvinkler.
Udtynding i branchen
SAS Institute bliver nu mødt af flere spillere end tidligere på markedet. De har også bemærket lugten af vækstpotentiale.
Ingen af dem levner Jim Nielsen de store chancer for at kunne lægge alvorligt pres på SAS Institute.
Han sammenligner udviklingen i markedet for Intelligence, som han generelt foretrækker at kalde forretningsområderne for SAS Institute under ét, med udviklingen af ERP-systemer.
Kunderne vil, mener Jim Nielsen, foretrække den leverandør, der kan levere hele paletten af Intelligence-værktøjer.
SAS Institute har en solid position på markedet i Danmark, og de færreste vil bestride, at SAS Institute også har den bredeste og mest komplette produktpalette på området.
De direkte konkurrenter, som også har nogle år på bagen inden for BI, spår Jim Nielsen til at blive ofre for konsolideringer i branchen. Som det er sket på ERP-området.
Fremtid i brancheløsninger
Hverken databaseproducenternes indtog og ERP-producenternes indtog kommer heller ikke til for alvor at true SAS-Institutes position, mener han.
- Vi har lavet det her i 30 år, og man udvikler ikke Intelligence-software ved at sætte 2.000 mand til at udvikle noget kode, siger Jim Nielsen.
Nye behov som følge af at brugen af BI breder sig ned i organisationerne i personalegrupper uden for ledelsen har SAS Institute mødt med introduktionen af Web Report Studio.
Den rammer ifølge Jim Nielsen plet på de mindre forretningsenheder og virksomheder, der har behov for de mere simple BI-løsninger med tilbygningsmuligheder efter behov. Og ikke de meget tunge, som SAS Institute traditionelt har haft fokus på.
Men det er, understreger han, ikke motoren i vækst på BI-området for SAS Institute.
Fremtiden er ifølge Jim Nielsen de integrererede løsninger og specifikke løsninger på branche- og forretningsområder.