Webhotel-udbyderne B-one og Webunion vil nu have afgjort en stridighed om reklamebudskaber i fogedretten.
Begge selskaber tilbyder webhotel-løsninger i den billige ende af skalaen til primært privatbrugere.
Webunion indledte først på sommeren en reklamekrig mod B-one med en række bannere, der på Webunions hjemmeside skulle skabe opmærksomhed om en sammen-ligning af løsninger fra B-one og Webunion.
Selve sammenligningen er lavet af Webunion, og den har B-one ikke noget imod, pointerer B-ones advokat Christina Wiesner fra a4 Advokatfirma.
B-one vil imidlertid ikke acceptere, at Webunion i en række reklamer på selskabets hjemmeside som oplæg til sammenligningen har benyttet B-ones logo og i "banner-teksten har lavet sjovt med eller hånet B-one."
- Som udgangspunkt må man ikke bruge konkurrenters logo og navn i reklamer, men der er en undtagelse, hvis man laver sammenlignende reklamer, der er loyale og objektive. De her reklame er bare ikke loyale. De går over stregen på bekostning af B-one, siger Christina Wiesner.
Star Wars-reklame
Det er specielt en reklame med Star Wars-figuren Darth Vader, der har fået B-one til at se rødt.
- I teksten står der "Webunion mod B-one" og så ser man en figur, der kæmper mod Darth Vader. Over kampscenen står der "Åh B-one", og det er at gå over stregen, siger Christina Wiesner.
Den pågældende reklame er som flere andre fjernet fra hjemmesiden efter pres fra B-one.
I stedet er der nu et nyt banner, som bliver udgangspunkt for den fogedsag, som Retten i Ballerup i løbet af kort tid skal tage stilling til.
I teksten på det nye banner skriver Webunion "Undskyld? men altså". Herefter er det tilføjet, at Webunions privathotel giver mere plads end en tilsvarende løsning fra B-one.
Problemet med det nye banner er ifølge Christina Wiesner, at det kun giver mening på baggrund af de fjernede reklamer.
- Det nye banner er en reaktion på de tidligere og fremstår som en joke, der håner B-one. Det kan man måske godt synes er sjovt, men det er ikke sjovt for B-one, og vi kan ikke acceptere det, siger Christina Wiesner.
Reklamen skal væk
Med fogedsagen ønsker B-one ifølge advokat Christina Wiesner at få medhold i, at Webunion skal fjerne banneret og stoppe med at benytte B-ones logo og navn i bannerreklamer.
Hos Webunioin afviser administrerende direktør Mikkel Skipper, at den seneste reklame skulle være i strid med de gældende regler.
- Vi har fjernet fire af vores fem bannerreklamer, men vi fastholder det sidste, fordi det efter vores opfattelse må være i orden at skrive, som vi gør, siger Mikkel Skipper.
- Der er efter vores opfattelse ikke noget umoralsk eller uetisk i at sammenligne Webunion med B-one. Tværtimod er det god forbrugerinformation, siger han.
B-one er langt det største af de to selskaber og oplyser på sin hjemmeside, at det har flere end 150.000 kunder.