En minutpris på 49 øre på mobiltelefonen og 18 øre for at sende en SMS er det seneste bud på Danmarks laveste mobilpris fra Aalborg-selskabet M1.
Selskabet håber med den lave pris at lokke et hav af prisbevidste kunder til, som efterfølgende trods alt er villige til at bruge penge på ekstratjenester.
Med en pris på 49 øre i minuttet er der nemlig ikke meget tilbage til M1, når først regningen er betalt til TDC, hvis mobilnetværk selskabet benytter.
- Der er stort set ingenting tilbage. Men vi satser meget på at tjene penge på ekstraydelser. Vi har produktet Funbox, hvor man kan gå ind og købe ringetoner, logoer og mobilspil og få det sendt direkte til mobiltelefonen, siger direktør Mads Veiby.
Det nye abonnement, som sættes til salg i dag kl. 12, er barberet helt ind til benet, så kunderne for eksempel skal betale 30 kroner om måneden for at få vis nummer og muligheden for at ringe til udlandet.
Samtidig er opkaldsafgiften fordoblet til 50 øre.
M1 har seks ansatte og 11.000 mobilkunder, og det er investeringer i selskabets it-systemer, der nu gør det muligt at sænke prisen.
- Vi har det seneste halvandet års tid arbejdet intenst med at optimere vores butik, og vi har fået lavet it-systemer, som er rigtigt gode, og det betyder, at vi har mindsket mængden af manuelt arbejde, fortæller Mads Veiby.
Prissænkningen viser, at der stadig er mindre mobilselskaber, som forsøger at trænge dybere ind på det danske marked, selvom konkurrencen er hård.
Det britiske mobilselskab Lebara har således haft succes med at vinde erhvervskunder på en strategi om billig mobiltrafik til udlandet. Lebara har på tre måneder fået 15.000 mobilkunder og forventer 60.000 kunder inden for et år.