TDC giver sig i IP-betalingsstrid

TDC har accepteret at dække udgifterne til at give Telias 100.000 fastnetkunder adgang til at ringe til TDC's egne IP-telefonikunder. Dermed har TDC givet sig i kampen om 15 meters kabelføring.

TDC?s IP-telefoni-kunder på kabel-tv-nettet kan igen ånde lettet op. Fra fredag var der nemlig igen forbindelse fra Telias net til TDC?s IP-telefoni-kunder.

Et slagsmål om, hvem der skulle betale for sølle femten meters kabelføring resulterede ellers i, at Telias godt 100.000 kunder ikke længere kunne ringe til IP-telefonikunder hos TDC Kabel-TV.

TDC har nu flyttet koblingen mellem disse kunders samtaler og Telias telenet fra en ren TDC-central i Århus til en central i Hobro, hvor Telia og Tele2 også er repræsenteret med udstyr.

TDC?s flytning af trafikken i fredags betyder samtidig, at selskabet har accepteret at betale alle udgifterne for flytning og for at etablere koblingen.

Danmarks største teleselskab har dermed sat punktum i den fire måneder lange strid, som var det første brud med det ellers hævdvundne princip om, at alle skal kunne ringe til alle i Danmark, uanset hvilken teleudbyder, de har valgt.

? Det her har været TDC?s problem, ikke vores, og jeg er glad for, at de nu har sørget for, at der er forbindelse igen. Det er rigtigt gjort af TDC, siger adm. dir. i Telia Networks, Peter Bredgaard, der først efter Computerworlds henvendelse er blevet klar over, at TDC har givet sig i striden. Telia har intet hørt direkte fra TDC.

Striden stod om, hvem der skulle dække udgifterne til at skabe forbindelse mellem TDC og Telias kunder, efter at TDC i første omgang havde valgt at samle al teletrafik mellem deres nye IP-telefonisatsning Cabletalk og fastnettet på en central i Århus, hvor hverken Telia eller Tele2 er repræsenteret med udstyr.

Striden kan synes banal, da den kun omfatter udgifter, der i forhold til de store selskabers regnskaber synes små, men endte alligevel med at blive principiel for parterne.

Den handler om et generelt princip for, hvem der skal betale udgifterne til at skabe samtrafik mellem teleselskaberne, når det ene selskab sørger for, at begge selskabers kunder kan ringe til hinanden.

TDC mente, at Telia måtte æde hele udgiften, da det i TDC's optik jo var Telia, der ønskede at komme ind på TDC's net. Telia mente, at de to selskaber skulle dele udgiften ligeligt.

Selv om TDC har givet sig, mener selskabet alligevel ikke, at det har ændret vilkårene for tilsvarende stridspunkter fremover og slet ikke for, hvem der skal betale, når to selskaber kobler sig sammen.

? Jeg tror ikke, at det vil få nogen betydning for kommende sager. Det er ikke nogen retningspil for, hvordan konflikter bliver løst i fremtiden. Vi har gjort det for at undgå, at kunderne lider overlast, efter at vi ikke kunne nå frem til en forhandlingsløsning med Telia, siger Ole Hvelplund, der er vicedirektør i TDC Branchesalg.

Dermed mener TDC, at princippet om, at det er de konkurrerende selskaber, der skal betale alle udgifter, når de kobler sig til TDC?s net, står ved magt.

Hos Telia er man af en anden mening.

? Det er slået fast, at TDC skal tilstræbe at levere nye tjenester på de eksisterede aftaler, hvor vi allerede har betalt én gang, siger adm. dir. i Telia Networks, Peter Bredgaard.

? Vi har nu et udgangspunkt for en fornuftig snak om, hvorvidt TDC kan forvente, at vi bare betaler, når TDC leverer nye services. De har i denne sag valgt at sætte en lille kundegruppe på et helt nyt samtrafikpunkt, og så forventer de, at vi betaler en dyr sammenkobling for, at vores kunder kan ringe til deres, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere