Flere kunder hos det tidligere Song Networks kommer nu til at betale dyrt for TDC's køb af selskabet i november sidste år.
Song var kendt for at have meget lave priser, men med TDC's opkøb har konkurrencebilledet ændret sig. I øjeblikket har TDC travlt med at opsige de tidligere Song-kunders kontrakter og flytte dem over på andre kundevilkår og nye priser.
For flere kunder betyder det reelt en fordobling af prisen, selv om produktet er det samme.
? Vi oplever i øjeblikket, at tommelskruerne bliver strammet, og vi har en fornemmelse af, at vi vil blive smidt ud, hvis ikke vi accepterer de nye vilkår, siger Michael Holst Korntved, der er it-chef hos grønt- og blomstergrossisten Gasa Group.
Gasa Group tegnede kontrakt med Song for godt to år siden, men står nu over for at skulle slippe knap det dobbelte for det samme produkt. Oveni kommer så, at TDC ifølge et tilbud, Computerworld er i besiddelse af, også forlanger 70.000 kroner i oprettelse fra Gasa Group.
En anden Song-kunde, der har mærket tommelskruerne stramme til, er IP-telefoni-selskabet Telefin, som hidtil har købt samtaleminutter hos Song. Ifølge Telefins direktør, Morten Wagner, har TDC Song nu varslet ændringer i betingelserne, der omfatter et dyrt abonnement og et stort oprettelsesgebyr.
? Vi afventer nu de endelige betingelser, men vi giver ikke op uden kamp, siger Morten Wagner til Computerworld. Morten Wagner udelukker ikke at finde en anden udbyder.
Hos konkurrenten Colt klapper administrerende direktør Morten Jæger i hænderne over udviklingen.
? Vi har fået et trecifret antal henvendelser fra tidligere Song-kunder, der er på jagt efter billigere løsninger som følge af prisforhøjelserne. Desværre kan vi kun hjælpe cirka 40 procent af dem, fordi vores løsninger er tilpasset et helt andet marked, siger Morten Jæger.
Han bekræfter også at have fået henvendelser fra flere af de små IP-telefoni-udbydere.
Song Networks havde i andet halvår af 2004 ifølge IT- og Telestyrelsens sammentælling næsten 5.000 erhvervskunder med internetforbindelser i Danmark, inden selskabet blev opkøbt af TDC.
TDC mener, at prisstigningerne kun rammer få kunder.
? Vi er ved at tilpasse de oprindelige Song-produkter til de eksisterende TDC-produkter. Det betyder, at kunderne skal ind under TDC's aftalevilkår og for nogle få kunder kan det betyde højere priser, siger Peter Stig Andersen, der er markedsdirektør i TDC Erhverv.
- Hvis priserne stiger, skyldes det enten lovgivning, fordi TDC med en høj markedsandel er underlagt mindstepriser, eller at TDC kun tilbyder produkter med højere serviceniveau i forhold til Song ? og det er dyrere, fortsætter han.
Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld