Enorme underskud bag call center-konkurs

Det var et nyt gigantunderskud på ni millioner kroner i første halvår af 2005, som fik svenske Proffice til at lade den danske call center-virksomhed Proffcom gå konkurs. Ledelsen erkender, at Proffcom har brugt penge uden at have kunderne til det.

Det er forsøget på at skabe en sund forretning ud af call center-virksomheden Proffcom, som ligger til grund for, at selskabet i Danmark gik konkurs i denne uge.

Det svenske børsnoterede selskab Proffice købte Proffcom i 2003, men har siden måttet sluge det ene milliontab efter det andet.

Alene i første halvdel af 2005 fik Proffcom i Danmark en omsætning på godt 11 millioner kroner og et underskud på næsten ni millioner kroner.

- Proffcom har ikke tjent penge i 2003 eller 2004 og kommer heller ikke til det i 2005, så man må konstatere, at det ikke har været det bedste opkøb, vi har lavet. Der har været store problemer i Proffcom, siger Alf Johansson, koncernchef i Proffice.

Store udgifter

Ifølge ham skyldes problemerne, at Proffcom etablerede to omkostningstunge lokationer i Danmark og først efterfølgende gik på jagt efter kunderne.

- Første opbyggede man infrastrukturen, og så startede man call centre for at få kunder. Måske var det bedre at have gjort det omvendt, at bygge op som kunderne kom til, siger Alf Johansson.

Proffice har uden held forsøgt at sælge Proffcom i Danmark. Det er til gengæld lykkedes i Norge, hvor to call centre er solgt fra.

I Danmark har man i stedet valgt at lukke ned i København, lade virksomheden gå konkurs og så flytte alle aktiviteter til Sønderjylland.

Tilbage har Proffcom nu en lokation i Danmark, en i Finland og fem i Sverige.

40 fyret

Selskabet havde før konkursen 70 ansatte, oplyser Alf Johansson, men konkursen har kostet 40 mennesker jobbet.

Deriblandt også den danske direktør, Bent Thestrup.

Fremover vil en såkaldt site-manager tage sig af at koordinere indsatsen i de enkelte lande, mens den svenske ledelse har det overordnede ansvar.

Rekonstruktionen i Danmark, hvor forretningen føres videre i selskabet Proffcom Call Center, betyder samtidig, at Proffcom dropper opsøgende salgsarbejde.

- Vi driver et site videre i Sønderborg, som bliver et rent kundetjeneste-site. Det arbejder kun med indgående og tager mod opkald og går ud af markedet for telemarketing, siger Alf Johansson.

Blandt konkurrenterne i Danmark er TDC Call Center Europe, SNT Excellent, Transcom og Nordjyske Holding, der i begyndelsen af året købte det Telenor-ejede selskab Eurocom Tele Services.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere