Enorme underskud bag call center-konkurs

Det var et nyt gigantunderskud på ni millioner kroner i første halvår af 2005, som fik svenske Proffice til at lade den danske call center-virksomhed Proffcom gå konkurs. Ledelsen erkender, at Proffcom har brugt penge uden at have kunderne til det.

Det er forsøget på at skabe en sund forretning ud af call center-virksomheden Proffcom, som ligger til grund for, at selskabet i Danmark gik konkurs i denne uge.

Det svenske børsnoterede selskab Proffice købte Proffcom i 2003, men har siden måttet sluge det ene milliontab efter det andet.

Alene i første halvdel af 2005 fik Proffcom i Danmark en omsætning på godt 11 millioner kroner og et underskud på næsten ni millioner kroner.

- Proffcom har ikke tjent penge i 2003 eller 2004 og kommer heller ikke til det i 2005, så man må konstatere, at det ikke har været det bedste opkøb, vi har lavet. Der har været store problemer i Proffcom, siger Alf Johansson, koncernchef i Proffice.

Store udgifter

Ifølge ham skyldes problemerne, at Proffcom etablerede to omkostningstunge lokationer i Danmark og først efterfølgende gik på jagt efter kunderne.

- Første opbyggede man infrastrukturen, og så startede man call centre for at få kunder. Måske var det bedre at have gjort det omvendt, at bygge op som kunderne kom til, siger Alf Johansson.

Proffice har uden held forsøgt at sælge Proffcom i Danmark. Det er til gengæld lykkedes i Norge, hvor to call centre er solgt fra.

I Danmark har man i stedet valgt at lukke ned i København, lade virksomheden gå konkurs og så flytte alle aktiviteter til Sønderjylland.

Tilbage har Proffcom nu en lokation i Danmark, en i Finland og fem i Sverige.

40 fyret

Selskabet havde før konkursen 70 ansatte, oplyser Alf Johansson, men konkursen har kostet 40 mennesker jobbet.

Deriblandt også den danske direktør, Bent Thestrup.

Fremover vil en såkaldt site-manager tage sig af at koordinere indsatsen i de enkelte lande, mens den svenske ledelse har det overordnede ansvar.

Rekonstruktionen i Danmark, hvor forretningen føres videre i selskabet Proffcom Call Center, betyder samtidig, at Proffcom dropper opsøgende salgsarbejde.

- Vi driver et site videre i Sønderborg, som bliver et rent kundetjeneste-site. Det arbejder kun med indgående og tager mod opkald og går ud af markedet for telemarketing, siger Alf Johansson.

Blandt konkurrenterne i Danmark er TDC Call Center Europe, SNT Excellent, Transcom og Nordjyske Holding, der i begyndelsen af året købte det Telenor-ejede selskab Eurocom Tele Services.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


CIO Trends 2024

På denne dag vil nogle af de nominerede til prisen som Årets CIO som keynotes, hvor de deler deres erfaringer og gode råd. Vi dykker desuden ned i de dynamiske ændringer, der præger it-leder rollen, hvor ledelse og strategi spiller en stadig større rolle i de komplekse it-organisationer.

24. september 2024 | Læs mere