Outsourcing går galt seks ud af ti gange

Det går mere galt end godt med outsourcing, konkluderer analysefirmaet Compass på baggrund af en undersøgelse af outsourcing i 8.000 virksomheder.

Outsourcing mislykkes oftere end det lykkes, og kunder og leverandører må ofte dele ansvaret, konkluderer analysefirmaet Compass i en ny undersøgelse.

I 58 procent af tilfældene går det galt i forhold til outsourcingaftalerne på grund af bristede forventninger.

- Både køber og sælger har for høje forventninger, siger seniorkonsulent Anders Edlund fra Compass til Computersweden og fortsætter:

- Ofte bliver konsekvensen en ulmende utilfredshed, som så småt munder ud i uenighed omkring pris, eller at kunden synes leverandøren ikke er tilstrækkeligt aktiv, siger Anders Edlund.

Kunderne går ofte galt i byen ved ikke at have en gennemarbejdet strategi og ikke på forhånd vide, hvad de præcist vil have.

I andre tilfælde er det leverandøren, der ikke kan leve op til, hvad der bliver lovet, og et generelt problem er dårlig projektledelse, anfører seniorkonsulenten.

Egentlige brud på indgåede aftaler er imidlertid en sjælden konsekvens.

Virksomhederne vælger til gengæld ofte at udnytte klausuler om opsigelse i kontrakterne, så en oprindeligt femårig aftale for eksempel ophører efter tre år, viser undersøgelsen.

Undersøgelsen er baseret på svar fra 8.000 virksomheder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere