Outsourcing mislykkes oftere end det lykkes, og kunder og leverandører må ofte dele ansvaret, konkluderer analysefirmaet Compass i en ny undersøgelse.
I 58 procent af tilfældene går det galt i forhold til outsourcingaftalerne på grund af bristede forventninger.
- Både køber og sælger har for høje forventninger, siger seniorkonsulent Anders Edlund fra Compass til Computersweden og fortsætter:
- Ofte bliver konsekvensen en ulmende utilfredshed, som så småt munder ud i uenighed omkring pris, eller at kunden synes leverandøren ikke er tilstrækkeligt aktiv, siger Anders Edlund.
Kunderne går ofte galt i byen ved ikke at have en gennemarbejdet strategi og ikke på forhånd vide, hvad de præcist vil have.
I andre tilfælde er det leverandøren, der ikke kan leve op til, hvad der bliver lovet, og et generelt problem er dårlig projektledelse, anfører seniorkonsulenten.
Egentlige brud på indgåede aftaler er imidlertid en sjælden konsekvens.
Virksomhederne vælger til gengæld ofte at udnytte klausuler om opsigelse i kontrakterne, så en oprindeligt femårig aftale for eksempel ophører efter tre år, viser undersøgelsen.
Undersøgelsen er baseret på svar fra 8.000 virksomheder.