En ny stor fællesoffentlig kampagne skal fra på mandag udbrede kendskabet til de mange offentlige services på nettet. Målgruppen er "den moderne familie", som aldersmæssigt er 30-60 år og har +300.000 i husstandsindkomst.
I dag vælger lige mange, 42 procent af målgruppen, at ringe og bruge nettet som første valg, når de skal i kontakt med det offentlige, viser en frisk august 05-måling fra AC Nielsen.
- Målet er, at når vi gentager målingen sidst på året, skal et klart flertal af målgruppen have internet som første valg, siger chefen for Den Digitale Taskforce, Thomas Nielsen.
Det er Den Digitale Taskforce, der står bag den fællesoffentlige kampagne, som for altid skal ændre danskernes vaner.
- Der har været rigtig gode resultater af lignende kampagner, ganske vist i mindre målestok end den danske, i blandt andet Canada og Australien, siger Thomas Nielsen.
Han præsenterede fredag de 8 reklamespots med Lars Bom og Søren Fauli, der mandag rammer landsdækkende tv. Og han håber, at kampagnens punchline: "Det er godt nok smart" kommer til at ligge lige så godt i folkemunde som "Det er der da ingen ben i" fra kampagnen, der fik danskerne til at spise mere fisk.
Livsstilsekspert Henrik Byager, der er kommunikationsrådgiver på kampagnen, vurderer, at offentlige digitale services har en god chance for at blive meget mere brugt af målgruppen, end det er tilfældet i dag.
- Services, der kan hjælpe den moderne travle familie med at få mere ud af tiden, har gode chancer. Men internet sælger ikke sig selv ? der skal differentieret kommunikation til, siger Henrik Byager, som imødeser den store kampagnes resultat med stor interesse.
Relevant link