Amerikanske Advertising.com, et datterselskab til America Online, vil ikke længere overvåge brugerne og tvinge dem til at se pop-up-reklamer, når de henter et program til at bekæmpe spyware. Det skriver Reuters.
Det er de amerikanske konkurrencemyndigheder, Federal Trade Commission, som har indgået forlig med Advertising.com i sagen.
Ifølge myndighederne promoverede Advertising.com, også kendt under navnet Teknosurf.com, sit program Spyblast som en måde at bekæmpe hackere på.
Men de forbrugere, der hentede programmet fra nettet, fik samtidig installeret et program, der overvågede deres internetvaner og tvang dem til at se pop-up-reklamer.
Den type programmer kendes også som adware og betragtes af mange som værende i liga med spyware-programmer, der prøver at lure oplysninger fra brugerne.
Ifølge myndighederne vil Advertising.com fremover være tvunget til at gøre det klart, at brugerne vil se pop-up-reklamer, når de installerer programmet Spyblast.
Advertising.com blev købt af AOL, en division i Time Warner, i 2004 for 2,6 milliarder kroner.
Ifølge AOL tjener Advertising.com flest penge på salg af bannerannoncer.
Repræsentanternes Hus stemte i maj for hårdere fængselsstraffe og millionbøder til folkene bag spyware. Ifølge Reuters har Senatet endnu ikke taget stilling til lovforslaget.