Artikel top billede

(Foto: Microsoft/PR)

Google udløste ‘Code Red’ i panik: Nye tal viser frygten er reel i Europa

Antallet af månedlige brugere af ChatGPTs søgefunktion i EU er næsten firedoblet på et halvt år. Er det starten på enden for Google som den ubestridte søgemaskine-konge?

I 14 år har at google været en officiel del af den danske ordbog.

Det er meget unikt at en virksomhed får opkaldt et verbum efter sig.

Forestil dig nu, at ordet helt forsvinder fra vores ordforråd.

Det er næsten umuligt at forestille sig. Men topchefen for Alphabet, Googles moderskib, Sundar Pichai, satte gang i det højeste alarmberedskab tilbage i 2022 – code red.

For med introduktionen af ChatGPT forestillede han sig en fremtid, hvor der rent faktisk var et alternativ til at søge efter informationer på internettet.

Nyeste tal fra ChatGPT Search, der er OpenAIs søgefunktion indlejret i chatbotten, viser nemlig, at vi europæere surfer løs. I hvert fald gennem ChatGPT.

I løbet af det seneste halve år har i gennemsnit 41,3 millioner mennesker i EU benyttet ChatGPT Search månedligt. Det er næsten en firdobling i forhold til de foregående seks måneder, hvor tallet lå på 11,2 millioner, skriver amerikanske TechCrunch.

“Det er en markant stigning og et signal om, at brugsmønstre for online søgning er ved at ændre sig i takt med, at AI-værktøjer vinder frem,” lyder det i en opdatering fra OpenAI’s europæiske datterselskab.

Tallene fremgår af en ny rapport indsendt af OpenAI Ireland Limited som led i selskabets forpligtelser under EU’s Digital Services Act.

Når ChatGPT Search runder 45 millioner brugere i EU, ryger tjenesten op i kategorien “meget stor platform” – og så venter der nye lovkrav, blandt andet om åbenhed, brugerrettigheder og ekstern kontrol.

Google er fortsat langt foran – ifølge én opgørelse foretager søgegiganten 373 gange så mange søgninger som ChatGPT. Men udviklingen får tech-observatører til at spærre øjnene op.

“Det her er præcis det scenarie, Google frygtede. De kalder det 'Code Red' af en grund,” skriver tech-analytiker Tibor Blaho i et opslag på X ifølge TechCrunch.