E-faktura sinker offentlige betalinger

Indførelsen af elektronisk fakturering i det offentlige har ført til, at betalingerne falder med betydelige forsinkelser.

Den ene går og venter på en halv million kroner fra sine offentlige kunder, den anden på en kvart million. Den ene handler hovedsageligt med kommuner, den anden med staten.

Begge oplever kraftige overskridelser af betalingsfristerne efter indførelsen af e-faktura.

? Før jeg tog på ferie, havde jeg omtrent en halv million kroner ude at svømme i ikke-betalte regninger. Det er jeg overhovedet ikke vant til, siger Edvard Korsbæk, direktør i virksomheden BB-Soft, der leverer programmer til daginstitutioner og børnehaver i kommunerne.

Ud af balance

Virksomheden Userneeds med fire medarbejdere, der laver brugervenlighedsanalyser for det offentlige, oplever tilsvarende, at regninger der før kunne blive betalt inden fristens udløb, nu syltes på forunderlig vis.

Direktør Henrik Schmidt vurderer umiddelbart, at problemet er størst i statslige direktorater og styrelser, men har også oplevet fodslæbende kommuner.

? Det offentlige er meget, meget længe om at håndtere de digitale fakturaer. Det er et problem for os, eftersom det er let at bringe en lille virksomhed som vores ud af likviditetsbalance. Tidligere havde vi ikke problemer med overholdelse af betalingsfristen. Nu oplever vi, at bogholderiet sidder og fedter med det. Overskredne fakturaer for en kvart million kroner er mange penge for et lille firma. Vi har jo ansatte, der skal have løn.

Henrik Schmidt understreger, at det svage led ikke er projektledernes godkendelse af regningerne, som typisk falder prompte, men tilsyneladende selve betalingsfunktionen i økonomiafdelingerne.

? Når regningen først er her, burde det bare glide, men det gør det ikke.

Ferieramt

Derudover peger Henrik Schmidt på det specielle problem, at charge til at godkende en faktura er låst til den enkelte medarbejder. Så når en medarbejder har adskillige ugers ferie, barsel eller lignende, bliver eventuelle regninger bare ikke betalt så længe.

Hos BB-Soft mener Edvard Korsbæk, at leverandørerne efterhånden har lært at gøre deres del korrekt, altså sende e-fakturaerne korrekt med rette EAN-numre, koder og så videre.

? Men næste problem gælder betalingen fra kommunen. Det går nogenlunde smertefrit, når man blot skal sende regningen til centraladministrationen på rådhuset. Så betaler de kun en 14-dages tid senere, end vi var vant til. Problemet opstår, når vi skal ud til den enkelte institution og have godkendt regningen derude, hvorefter den skal tilbage til rådhuset igen. Det har mange kommuner simpelthen ikke bygget systemer til, vurderer Edvard Korsbæk.

Hos BB-Soft efterstræber man en betalingsfrist på otte dage netto, men mange kræver 30 dage.

? Det får de så, men heller ikke det er de i stand til at leve op til, siger direktøren.

Efterspørger pilotprojekt

Både Edvard Korsbæk og Henrik Schmidt roser grundlæggende e-fakturakonceptet og er glade for læs-ind bureauernes service med en ekspeditionstid på fire-fem dage. De kritiserer imidlertid, at e-faktura er hastet igennem, inden det offentlige var klar til at tackle behandlingen.

? Man skulle have lavet et stort pilotprojekt først, siger Edvard Korsbæk.

Hos KL, som har samarbejdet med kommunerne om at tackle udfordringen med e-faktura, tegnes et andet billede end leverandørernes.

? Langt hovedparten af betalingerne falder til tiden. I det omfang der er problemer, kan de også skyldes forsinkelser hos læs-ind bureaurne eller datakvaliteten fra leverandørerne selv. Med over en million fakturaer om måneden kan man altid finde nogen, der siger, de ikke har fået deres penge til tiden, siger konsulent i KL Jens Meiland.

Sten på vejen

Han erkender dog, at der har været sten på vejen.

? Udfordringen frem til sommerferien har været at få den fællesoffentlige infrastruktur til at fungere. Den fungerede simpelthen ikke fra starten. Vi har haft meget fokus på at få fakturaerne frem til kommunerne og få teknikken til at virke. Hele foråret er gået med sammen med Økonomistyrelsen at løse det, siger han.

- I takt med at de tekniske problemer i den ende af løsningen, hvor fakturaen bliver modtaget og sendt videre via VANS (kommunikationsnetværk til udveksling af data, red.), bliver løst, skal vi selvfølgelig også sørge for, at kommunerne får betalt fakturaerne til tiden, når de er kommet rigtigt igennem systemerne foran, fortsætter han.

Ifølge Jens Meiland er et andet problem for kommunerne, at mange virksomheder simpelthen ikke har sendt deres fakturaer elektronisk fra starten.

Kritisk masse

? Perioden frem til sommerferien er også gået med at få kritisk masse ? altså få virksomhederne til at sende fakturaerne elektronisk. Nu er vi oppe på 7-800.000 om måneden, altså omtrent to tredjedele; fra starten var det under 30 procent, siger han.

KL har i øvrigt udarbejdet anbefalinger til kommunerne om e-faktura, og mange kommuner har vedtaget en administrativ instruks om, hvordan medarbejderne skal forholde sig.

Det har på grund af ferie ikke været muligt at få en kommentar fra Økonomistyrelsen, der koordinerer overgangen til elektronisk fakturering.

Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere