De fleste nye computerspil har kun marginalt længere holdbarhed end frisk fisk og går næsten lige så hurtigt i glemmebogen.
Så da det allerførste Civilization blev lanceret i 1991 kunne ingen forudse, at det turbaserede strategispil ville være still going strong 33 år senere.
Men ifølge seneste estimat – og inklusive seneste og sjette udgave af Civilization, der kom på gaden i 2016 – har spilserien i årenes løb solgt mere end 70 millioner eksemplarer.
Samtidig er der angiveligt blevet spillet Civilization i mere end én milliard timer, omtrent svarende til knap 1.500 gennemsnitlige menneskeliv. Det er dog alligevel noget.
Men det banebrydende og stærkt vanedannende spil er endnu ikke færdig med at stjæle nattetimer under sloganet One More Turn.. I forrige uge offentliggjorde 2K Games nemlig, at de i 2025 udsender Civilization VII, og du kan se den helt nye teasertrailer her.
Til august ventes flere detaljer om, hvordan det kommende spil adskiller sig fra forgængeren.
Men man må formode, at udviklerne er varsomme med at lave alt for meget om. Det er nemlig et særdeles kræsent publikum, de henvender sig til.
For hvor for eksempel Civilization VI – titlerne skrives jo retteligt med romertal – blev rost for at være vanvittigt flot, så fik det også kritik for at have justeret så meget på nogle af de mere grundlæggende mekanismer, at nogle stadig foretrækker Civilization V.
Til gengæld laves der helt sikkert ikke om på, at man som spiller skal lede sit udvalgte folk fra den allerførste og spæde begyndelse i oldtiden, hele vejen op igennem den menneskelige udviklingshistorie og til de første stjerneskibe sendes afsted. Hvis man altså ikke ender på historiens gravplads inden.
Befolkningens skiftende luner
Undervejs skal man både tage hensyn til geografiske forhold – det er f.eks. altid klogt at lægge sine første byer nær vand – og til sin besværlige og ofte urimelige befolknings skiftende luner, materielle- og religiøse præferencer.
Tilsvarende kan man justere på den førte politik, udvikle teknologi og handel samt gennemføre prestigeprojekter, som styrker alt fra kultur og sammenhold til produktivitet og militærmagt.
Endelig skal man naturligvis indgå alliancer eller banke sine modstandere tilbage til stenalderen og undervejs interagere med stolte romere, blodtørstige khaner, vikinger på bersærkergang eller erobringsglade fyrster på jagt efter nye kolonier.
Nogle gange er verdenslederne rimeligt nøjagtigt portrætterede, andre gange har spilskaberne ændret lidt på historien.
For eksempel er ellers så pacifistisk indstillede Mahatma Ghandi i Civilization-universet kendt for at være en ret så aggressiv herre, der er usædvanligt glad for at kaste med kernevåben til højre og venstre. Så ham vil man helst ikke bo alt for tæt på.