Velkommen til torsdagens morgen-briefing fra Computerworld, hvor jeg endnu en gang leverer en lille håndfuld af nyheder, inden dagen går i gang.
Kunstig intelligens, stor sprogmodel eller deep learning kært barn har som sagt mange navne.
Det er for alvor kommet på alles læber, selvom nogle læsere af Computerworld formentligt beskæftigede sig med AI i sin grundform før, internettet overhovedet eksisterede.
Det er som en sort boks, hvor få mennesker sådan rigtigt forstår, hvordan disse kolde maskiner virker.
Alligevel findes der ingen tech-virksomhed eller organisation med respekt for sig selv, som ikke har introduceret AI i en eller anden form til sin værktøjskasse – om det er blot er en smart idé fra marketing, må være op til andre at vurdere.
Dagens overflyvning står i den kunstige intelligens’ tegn.
God læselyst!
”Maskinen gjorde det koldt,” AI udvælger mål i Gaza
Kilder i den israelske efterretningstjeneste har offentliggjort detaljer fra deres nyeste opfindelse.
Den kunstige intelligens Lavender, som siden invasionen af Gaza brød ud efter terrorangrebet den 7. oktober, har udpeget 37.000 targets med formodet forbindelse til Hamas, skriver den britiske avis The Guardian.
"Dette er uden sidestykke, i min hukommelse," fortæller en unavngiven efterretningsofficer til avisen, og tilføjede, at de havde mere tillid til en "statistisk mekanisme" end en sørgende soldat. "Alle der, inklusive mig, mistede folk den 7. oktober. Maskinen gjorde det koldt. Og det gjorde det nemmere.”
En anden bruger af den kolde maskine såede endda tvivl om, hvorvidt det overhovedet var nødvendigt, at der trods alt var et menneske involveret: ”Jeg tilføjede ingenting som menneske udover at være stempel.”
Hvilke udvælgelseskriterier, som Lavender har brugt til at forbinde 37.000 af Gazas befolkning med Hamas eller Islamisk Jihad, melder historien intet om, men ifølge enheden, der har udviklet algoritmerne, så har den 90 procents præcision – efter et par opdateringer.
Kunstig intelligens kan knuse ventelister på MR-scanninger
Det københavnske medtech-selskab Cerebriu træner sin egen AI-model på billeder fra MR-scanninger på blandt andet Herlev, Gentofte og Rigshospitalet, fremgår af en pressemeddelelse.
Det er idéen, at Cerebrius kolde maskine kan forkorte ventetiden på svaret fra disse scanninger til blot et par sekunder.
”AI har en enorm betydning for, hvordan vi designer og differentierer vores produkter. At finde den rigtige måde at træne vores modeller på har været altafgørende for os. Vi har eksperimenteret med andre cloud-platforme til AI-træning, og med Oracles cloud infrastruktur har vi nu både den tilgængelighed, vi har behov for og til en fornuftig omkostning,” siger Marko Bauer, Machine Learning Researcher, Cerebriu.
Sam Altman smidt ud af sin egen startup-fond
Få mennesker har været med til at katapultere kunstig intelligens på alles læber som stifteren af OpenAI, Sam Altman. Han er nu blevet smidt ud af startup-fond, skriver Reuters.
Ændringen betyder, at han hverken ejer eller driver fonden, som investerer i mindre AI-selskaber med kapital fra blandt andet Microsoft – OpenAI er ikke selv investor.
En talsperson fra selskabet udtaler: ”Ændringen skaber yderligere klarhed.”
OpenAI har i forvejen en utradtionel virksomhedsstruktur. Startet som en NGO med klækkelige skatterabatter, transformerede selskabet sig til en hybrid af en normal virksomhed og en nonprofit.
OpenAI kalder det selv en ”capped-profit”-virksomhed, som betyder investorerne må nøjes med at få 100 gange sin investering tilbage.
Digitalt bureau med solid vækst: Satser på AI-løsning
Det digitale bureau Internet Intelligence House Nordic fra København øger bruttofortjenesten med 22 procent til 34 millioner kroner, viser deres dugfriske årsregnskab.
Det er særligt omlægningen af sin forretningsmodel til Software-as-a-service, der står bag fremgangen.
”Vi har formået at skabe en sund forretning og vokse sideløbende med, at vi har udviklet os internt. Vores produktlanceringer understøtter vores position som det førende databureau,” udtaler den administrerende direktør Lars Gudbrandsson i en pressemeddelelse.
Produktlanceringen er – som du sikkert allerede har gættet – et AI-produkt med navnet Activate.
Den skal hjælpe med at effektivisere såkaldt performance marketing, som ifølge pressemeddelelsen er en af IIH Nordic’s spidskompetencer.