Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Der er ingen grund til, at en påstået mangel på it-specialister bør være en hæmsko for væksten i den danske it-branche, når der er flere erfarne specialister til rådighed for danske virksomheder, end der er brug for.
Der er rigeligt med tilgængelige specialister og til helt fair priser, så det er usandt, når det påstås, at der er mangel på tekniske it-specialister i Danmark.
Mangel på it-ressourcer er noget, som der ofte bliver peget på som årsag til alt fra for dårlig it-sikkerhed, til manglende vækst, men hvorfor bliver det gang på gang brugt som argument, når det ikke er rigtigt?
Senest 19. marts, hvor man i Computerworld blandt andet kunne læse, at 63 procent af danske it-ledere peger på mangel på medarbejdere som den største bremse for, at virksomheder kan udvikle sig og sælge mere.
En af årsagerne til denne situation skal dog ikke findes på arbejdsmarkedet, men i danske virksomheders holdning til ansættelser, som ofte bygger på gammeldags metoder samt usmidige ansættelsesprocesser som ikke er fulgt med tiden.
Mange virksomheder insisterer stadig på, at deres medarbejdere skal kunne møde regelmæssigt op på HQ.
Derved bliver det en selvforskyldt situation når virksomhederne derefter oplever, at de ikke kan finde egnede medarbejdere, for nej, der er ikke nok it specialister bosiddende i Danmark.
Near-shoring
Der er som sagt rigeligt med erfarne it-specialister til rådighed, det eneste man skal gøre, er at kigge ud over Danmarks grænser, hvor der findes et EU, som kan tilbyde alle de it-specialister, som danske virksomheder hungrer efter.
Near-shoring fra EU giver danske virksomheder en konkurrencemæssig fordel i forhold til nærmest alle andre lande i verden, da vi grundet vores i forvejen høje lønningsniveau kan tiltrække nærmest enhver specialist fra enhver stilling fra de fleste andre EU-lande hvis man tillader, at specialisterne arbejder 100 procent hjemmefra.
Man kan kalde metodikken ”ekstern udenlandsk sourcing."
Man må ikke forveksle denne metodik med at bruge konsulenter fra et dansk konsulenthus eller en spareøvelse via outsourcing, men man kan sidestille det med at lease sine specialister i et andet EU-land.
Kigger man mod et land som Polen, der med sine 37 millioner indbyggere, et højt uddannelsesniveau og en arbejdskultur som minder om den danske, samt skatteregler, der fordrer at man bliver selvstændig konsulent, finder vi alle ingredienserne der skal til for at dække danske virksomheders it-ressourceudfordringer.
Adskillige internationale it-virksomheder har i årevis brugt Polen som it-hub, så antallet af dybt specialiserede it-arkitekter, udviklere og engineers er meget stort.
Derudover har Polen en lempelig og agile skatteregel der har gjort det uhyre attraktivt at etablere egen enkeltmandsvirksomhed, hvilket betyder, at der er en stor mængde specialister til rådighed til enhver tid.
De udenlandske eksterne specialister kan oftest hyres med meget kort varsel, på fuld- eller deltid, på lange eller korte kontrakter.
Det kommer helt an på behovet.
Forvent ikke at spare alverden på ansættelserne i forhold til en funktionæransættelse af en specialist i Danmark.
En tommelfingerregel siger, at en fuldtids ekstern specialist fra Polen koster det samme som en dansk specialist på funktionærvilkår, dog uden at man skal betale for pension, ferie eller sygdom for konsulenten.
Selvforskyldt?
Der bør ikke være nogen tvivl om, at specialisterne findes og er til tilgængelige for danske virksomheder, og har været det i årevis, men hvorfor udnytter flere det så ikke?
Jeg har hørt mange bud på, hvorfor virksomheder mener, at udenlandsk ekstern sourcing ikke vil fungere for dem.
Herunder de par af de mest hørte forklaringer:
1) ”Vi har haft en udvikler i Indien tidligere, og det fungerede ikke.”
2) ”Vores dokumentation er på dansk.”
3) ”Vi foretrækker at medarbejderne møder op på kontoret hver dag.”
4) ”Vores interne processer tillader ikke udenlandske medarbejdere.”
5) ”Alle medarbejdere skal kunne sikkerhedsgodkendes.”
Det er angiveligt alt sammen korrekt, men det betyder ikke, at ekstern udenlandsk sourcing ikke kan komme til at fungere.
Under coronanedlukningen, gik det hele jo ikke i stå.
Det viste sig, at alle mere eller mindre sagtens kunne arbejde hjemmefra, og derfor kan det selvfølgelig også lade sig gøre i dag.
Om man sidder i Køge eller Polen gør ikke den store forskel.
Det anbefales dog altid, at der er en lokal forankring, men med de rette metoder, kan man skrue et højt specialiseret og højt performende team sammen på kort tid.
Når virksomheder laver egne processer der foreskriver, at medarbejderne fysisk skal være i Danmark, eller laver deres tekniske dokumenter udelukkende på dansk, så giver de samtidig sig selv unødvendige benspænd, men det kan heldigvis relativt nemt ændres, hvis organisationen ønsker det.
Der er oftest intet andet til hinder for sådanne ændringer, end egne interne regler.
Sikkerhedsgodkendelser bør heller ikke være et problem.
Adskillige af specialisterne er jævnfør min erfaring vant til at arbejde for bank- og energisektoren i adskillige EU-lande, hvor der også kræves sikkerhedsgodkendelser, så det er blot et spørgsmål om at få det administrativt på plads.
Anbefalinger
Overvejer man at anvende udenlandske ekstern sourcing, er her en kort liste med gode tips, som kan være med til at sikre en succesfuld oplevelse:
Fem gode tips for at lykkedes med ekstern udenlandsk sourcing:
1) Udpeg en lokal ansvarlig team-lead (behøver ikke være en leder).
2) Send en af firmaets egne arbejdspc’er til konsulenten (for nemmere adgang).
3) Team-lead afholder en times dagligt arbejdsmøde online for alle der arbejder remote.
4) Inviter konsulenterne til Danmark en uge hvert halve år.
5) Inddrag konsulenterne på lige fod som andre ansatte i forhold til roller/ansvar/møder.
Så længe Danmark ligger i toppen af lønningshierarkiet, har vi en konkurrencemæssig fordel over nærmest alle andre lande.
Udnyt den fordel så længe den findes ved at tiltrække nogle af de bedste specialiste, der findes.
Med fare for at gentage en velkendt frase, så er de omstillingsparate virksomheder som regel også dem, som klarer sig bedst.
Det passer i hvert fald når det kommer til ansættelser og de muligheder near-shoring giver danske virksomheder.
Træd ind i den moderne arbejdskultur, hvor folk arbejder hvorfra de vil.
Kan du ikke ansætte dine egne specialister i Danmark på funktionær-vilkår, så overvej at kigge ud over Danmarks grænser. Specialisterne findes derude i rigelige mængder.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.