De fleste danskere anvender jævnligt Google til at fremsøge indhold på internettet, og på den måde er vi faktisk som næsten alle andre.
Google er nemlig den ubetinget mest anvendte søgemaskine i vores del af verden og i sig selv Danmarks nok mest besøgte website.
Nu får Google nyt udseende og en række nye funktioner, som vi alle skal til at vænne os til.
Det sker som en direkte konsekvens af den nye europæiske Digital Markets Act, der træder i kraft i denne uge og som tvinger de store tech-selskaber som Google til at ikke at nedprioritere data og lignende fra andre selskabers services til fordel selskabets egne tjenester.
Googel løftede i januar sløret for en række ændringer som følge heraf.
Og nu er selskabet altså klar med en mere detaljeret oversigt over, hvordan søgninger på Google fremover kommer til at fungere og se ud med det, som selskabet i en blogpost præsenterer som ‘new search experiences in EEA.’
Google peger her blandt andet på, at eksempelvis en søgning på ‘Hoteller nær mig’ fremover vil føre til langt mere detaljerede og opdelte søgeresultater.
Det sker blandt andet med henblik på at ‘forbedre synligheden af økosystemets deltagere (aggregatorer, leverandører og forretninger) på selve søgesiden,’ lyder det fra Google.
Ifølge Google betyder ændringerne, at aggregatorerne - altså selskaber, der samler data - vil få mere trafik fra Google, mens hoteller, flyselskaber, e-butikker, restauranter og lignende vil få mindre.
Alternativ betaling
Google åbner desuden for, at app-udviklerne fremover vil kunne anvende alternative betalings-systemer på deres apps, som altså ikke vil være bundet til Googles betalings-løsninger.
Du kan læse mere om de nye funktioner hos Google her: New search experiences in EEA.
Du kan læse om de ændringer, som Google varslede i januar her: