Fart i alle mulige afskygninger synes at være målsætningen i Porsches face-lift af den eldrevne sports-coupé, Taycan.
Her er blot lavet minimalt om på det ydre, med små ædringer omkring front og bag, mens batteri, motorer og elektronik er grundigt revideret.
Det ses tydeligst i topmodellen Taycan Turbo S, som nu får op til 952 hestekræfter til disposition, næsten 200 flere end i forgængeren, hvilket gør den i stand til at ræse fra 0 til 100 på 2,4 sekunder.
Når speederen slippes, kan der nu rekupereres med hele 400 kW mod 290 før, hvilket gør motorbremsen yderst effektiv.
Den hurtige ladeevne får man også glæde af ved lynladeren, hvor der kan tages imod hele 320 kW, ved store dele af ladeseancen. 10-80 pct disciplinen kan her klares på under 18 minutter.
Batteriet, der tankes, er vokset til 98,6 kWh, hvilket sammen med en række optimeringer gør, at der kan regnes med op til 678 kilometers kørsel efter WLTP-normen med det store ’Performance Plus’ batteri. Det mindre batteri giver 590 kilometers rækkevidde.
Inde i kabinen diskes der igen op med et hav af mulige udstyrspakker, mens bilen samtidig bliver en af klodens første med det reviderede og dybt integrerede Apple CarPlay ombord, hvor både infotainment-system og bilens funktioner og instrumentbræt kan styres via Apples system
Den nye Taycan debuterer senere i år på et endnu ikke specificeret tidspunkt. Priserne vil debutere ved 929.000 kroner for standardmodellen, mens der skal slippes yderlige 10.000 kroner for en Sport Turismo variant.
Dyrest bliver Taycan Turbo S modellerne, som debuterer ved 2,3 millioner kroner.
EU: Elektronik-producenter skal give 12 måneders reparationsgaranti
EU’s købelov styrkes denne uge med et skærpet krav overfor elektronikproducenter.
Producenter skal nu yde en garanti, der dækker 12 måneder efter, at et produkt er blevet repareret. Det skriver tech-mediet Ars Technica.
”Hvis en forbruger vælger at af repareret en gode, vil sælgerens garanti forlænges med ekstra 12 måneder efter at produktet er blevet sat i stand. Denne periode kan forlænges af de enkelte medlemslande, hvis de ønsker det,” lyder det i meddelelse fra EU-kommissionen.
De nye krav er en del af EU’s omfattende ’right to repair’ regulering, der blandt andet skal sikre og mere fordelagtigt for forbrugere at få repareret frem for udskiftet defekt elektronik.
Med i det regelsæt følger også krav til producenter om ikke at indføre kontrakter, hardware- eller software der er til hinder for en eventuel reparation.
Ny robot slår græs og trimmer kanter
Husqvarna lancerer denne uge sin første plænerobot der både kan tage plænen og samtidig tage kanterne med knivdisk dedikereret til formålet: Husqvarna Automower 410XE Nera.
Ud over at trimme de vildtvoksende kanter, kan den nye Automower navigere omkring i plænen via selskabets satellit-baserede EPOS-navigationssystem, hvilket fjerner behover for nedgravede kabler.
Selve klipningen foregår fortsat i vilkårlige mønstre, for at undgå eventuelle striber i plænerne.
Automower 410XE Nera kan dække plæner op til 1000 kvm og debuterer til 19.399 kroner.