Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Den teknologiske udvikling går hurtigt. Meget hurtigt. Og alle virksomheder gør, hvad de kan for at følge med. Eller bedre endnu være på forkant og opnå en ”competitive edge”, som det hedder.
Det betyder, at der bliver investeret i ny teknologi såvel som nye softwareløsninger og -integrationer. Det er alt sammen positivt, indtil virkeligheden slå igennem.
Her tænker jeg på, at medarbejderne i virksomhederne ofte ikke er klar eller motiverede til at tage nye løsninger til sig.
Dertil kommer klassisk ”project overload” hvor fokus og prioriteter fra ledelsen flytter sig hurtigere end projekterne forankres.
Derfor vælger mange at gå tilbage til Excel (eller for den sag skyld ethvert andet værktøj man er vant til), for det kender man, og den nye investering falder til jorden.
Og lad mig slå fast, at det på ingen måde er et negativt udsagn om Excel, som jeg også selv er fan af. Men summa summarum: Potentiel god løsning, ingen forankring!
Derfor er det så afgørende, at man som virksomhed gør forarbejdet og skaber et godt grundlag for forankringen og forandringen – også i forhold til de organisatoriske ændringer, der ofte kommer og skal planlægges ind som en del af løsningen.
Hvad ligger der i det? Først og fremmest at man som virksomhed lytter til de medarbejdere, der skal udføre opgaverne og anvende løsningerne.
Deres input er guld værd – det mener jeg bogstaveligt talt. Det styrker forankringen, sænker barriererne og forkorter implementeringsprocessen.
Designet skal ikke kun være en skrivebordsøvelse. Det skal virke i virkeligheden, appellere til brugerne, tage dem ved hånden og hjælpe dem hurtigt og effektivt gennem deres daglige arbejdsgang.
Det er dyrt at tænke kortsigtet
Som næste trin er det væsentligt, at det er overvejet og besluttet, hvem der har ejerskabet over de forskellige dele af løsningen, når den er afleveret.
Afslutningsvis at have klarlagt hvilke mål, man ønsker at nå ved bestemte miletones efter projektafslutning. For eksempel: 1 måned, 3 måneder, 12 måneder og længere.
Det er vigtigt at turde tænke langt og at være tålmodig i forhold til de markante og holdbare forandringer.
Sker det ikke, ender det ofte med, at løsningen bliver bestilt og baseret på, hvad man tror man vil have, mere end hvad virksomheden reelt har brug for - både nu og på længere sigt.
Den ene del udelukker dog ikke den anden. Men det er væsentligt at være bevidst om.
Prøv at lade jer udfordre
Optimalt skal man også være klar til at leverandøren udfordrer de overvejelser, der ligger.
Hvis man kun holder fast i det, man kunne tænke sig, kan det ende lidt som at købe en smart designet bil men med al for lille rækkevidde.
Det slår igennem første gang, man skal køre på tværs af landet og ikke kan nå frem i et stræk.
Det ved vi godt, er der sikkert nogle, der tænker nu. Men ikke desto mindre oplever vi det fortsat. Så det er værd at nævne – og huske, hvis man gerne vil se sine it-investeringer blive succesfulde.
Jeg har nu gennem mange år arbejdet med CRM-opgaver, integration og implementering – fra både kundesiden og som konsulent, og kender problemstillingerne indefra og udefra.
Teknologi er fascinerende og effektiv på mange måder. Men i sidste ende er succesen afhængig af de mennesker, der står bag, og de brugere, der skal kunne forstå fordelene der er forbundet med teknologien og udviklingen.
Tænk bare på at da bilen blev opfundet, var der nærmest ingen der mente, den var nødvendig. Man havde bare brug for en hurtigere hest, så hvorfor nu det ...
Læringen er, at al udvikling vil møde modstand. Afgørende er dog, at alle har et positivt mindset og mål, respekt for mennesker og teknologiske muligheder.
Så I jeres næste it-projekt, tag jeres implementeringspartner med på råd og lav en plan, der går ud over go-live datoen og kigger på den langsigtede forankring og de langsigtede succesmål.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.