Geopolitiske spændinger, økonomisk afmatning, chip-krig og corona-kvaler er ingen hindring for Apples virksomhed i Kina.
Små 15 år efter, at Apples allerførste iPhone blev introduceret på det kinesiske marked, kan iPhonen nu tage førertrøjen på mobilmarkedet i det folkerige land.
Det viser nyeste opgørelse fra analysehuset IDC.
Heraf fremgår det, at Apple-logoet var at finde på 17,3 procent af telefonerne i 2023 – en fremgang på 0,5 procentpoint i forhold til 2022.
Fremgangen får Apple til at overhale ikke bare en men tre øvrige kinesiske mobilproducenter, Honor, Oppo og Vivo, som tegner sig for henholdsvis 17,1, 16,7 samt 16,5 procent af det kinesiske mobilmarked.
Det er første gange nogensinde, at Apple eller en anden ikke-kinesisk mobilproducent fører på det kinesiske smartphone-marked.
Selvom Apple tager markedsandele, blev det til et dalende styksalg for 2023 i sin helhed, hvor der i alt blev sendt 46,9 millioner iPhones ud på det kinesiske marked - 2,2 procent færre end året før.
I alt blev det til et 271,3 millioner nye smartphones på det kinesiske marked i 2023, fem procent færre end i 2022.
Huawei comeback
Apples førerposition skal ses i lyset af, at den hedengangne mobilkæmpe Huawei gør comeback på det kinesiske marked og tager andele fra de øvrige kinesiske mobilproducenter.
Efter at være nede på omkring 10 procents markedsandele, er selskabet strøget tilbage i mobil-top 4 i senest opgjorte kvartal med 13,9 procent af markedet.
iPhonen overtager verdenen
Apples fremgang på det kinesiske marked er del af en større trend, fremgår det af IDC's tal.
Hvor sydkoreanske Samsung siden 2010 har domineret det globale smartphone-marked, blev førertrøjen i 2023 fravristet af netop Apple.
I året der gik, var en ud af fem af klodens nye smartphones prydet af Apples logo, som i alt tegnede sig for 20,1 procent af det globale mobilsalg.