Landets nye biler skiftede grundlæggende karakter igennem 2023, hvor det ikke længere blev fossilt drevne køretøjer, der dominerede på salgslisterne.
Den mest populære biltype i året der gik kører nu ikke længere på benzin, men på elektroner, med elbiler der tegnede sig for i alt 36,1 procent af nybilssalget, mod 31,3 procent benzinbiler, viser nyeste tal fra De Danske Bilimportører.
Til sammenligning tegnede elbiler sig året forinden for 19,6 procent af salget mod 36,2 procent benzinbiler.
Hybridbiler, med varierende grad af elektrificering af drivlinjen, trænges til gengæld ud af markedet, med en samlet andel på 27,9 procent mod 37,3 procent i 2022. Mens dieselbiler styrer mod udryddelsen med andele der svinder ind fra 6,9 til 4,7 procent.
Milepæl for elbiler
Danskernes interesse for elbiler resulterede i at der i december trillede over 200.000 elbiler på de danske veje blot et år efter, at de første 100.000 blev rundet, skriver Ritzau.
"Elbilsalget har virkelig nået nye højder i år og fylder en betydelig del af nyregistreringerne. Det resulterer i nye rekorder i bilbestanden og vi bevæger os hen mod de politiske mål for flere grønne biler i Danmark. Den fortsatte udvikling kræver gode forudsætninger fra politisk hånd. Vi er glade for det forhøjede bundfradrag for elbilernes registreringsafgift i de kommende år og ser frem til det videre arbejde mod grønnere transport,” siger Mads Rørvig, administrerende direktør for De Danske Bilimportører.
Blandt årets 172.764 nye biler er over en ud af ti en enkel model, den rummelige Tesla Model Y, som slår salgsrekord ved at være solgt i 17.955 eksemplarer – det bedste årlige salgstal for en bil i Danmark nogensinde.
Rekorden kom efter, at Tesla i begyndelsen af 2023 barberede op imod en tredjedel af prisen på den populære model.