"Der opleves tekniske problemer med den offentlige NemLog-In løsning, som kan medføre, at du ikke kan logge på e-Boks med MitID eller NemID," lyder en tekst på gul baggrund i toppen af de officielle hjemmesider til de tre nævnte tjenester.
NemLog-In er det system, der giver adgang til alle offentlige digitale tjenester.
Der er koblet til flere end 300 it-systemer til NemLog-In.
"Fejlen er rapporteret til Digitaliseringsstyrelsen og vi afventer deres fejlrettelse. Du kan i mellemtiden logge på e-Boks' app og her få vist din post."
Computerworld har rettet henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen med spørgsmål om fejlen.
Status ved et opkald til styrelsen, oplyser presseafdelingen klokken 12.11 i dag, at fejlen stadig er aktuel.
Klokken 13.29 oplyser Digitaliseringsstyrelsen at fejlen er rettet.
Computerworld har henvendt sig med følgende spørgsmål:
Jeg vil gerne høre, hvad ”tekniske problemer” med Nemlog-in, der lige nu ikke virker, dækker over?
Hvor er disse problemer opstået? Og er det eventuelt noget udefra, der har påvirket systemet?
Hvad betyder det for eksempelvis online-kort-betaling med mere, at MitID og NemID er nede?
Styrelsens var lyder kort og godt:
"Det kan vi ikke sige noget om på nuværende tidspunkt."