’Køb billigt og sælg dyrt’ er en af de mest gennemprøvede og effektive måder at tjene penge på.
Når det gælder strøm, er man som privat-forbruger dog tvunget til alene at købe strøm fra elnettet, men det behøver ikke at forholde sig sådan fremover.
Ejer man en elbil, kan den i teorien og i enkelte tilfælde også i praksis også fungerere som en kæmpemæssig powerbank, hvor der kan hældes billig strøm i tanken om natten eller øvrige tidspunkter, hvor strømmen er billigst, for så at sælge ud af elektronerne, når elnettet har mest brug for det – og hvor elprisen derfor også er højest.
Teknikken hedder ’Vehicle-to-Grid’, eller blot V2G, og skal i de kommende år afprøves i stor skal blot få hundrede kilometer fra Danmark i den svenske storby Göteborg, hvor den svensk-kinesiske bilproducent Polestar sigter efter at skabe Europas større V2G-pilotprojekt.
Polestar-bank
I spidsen for projektet er Emanuella Wallin, Project Leader for Polestar V2G, som allerede nu er i spidsen for et lignende forsøg, men i mindre målestok
Hvor der i øjeblikket triller tre Polestar 2-biler omkring i Gøteborgs gader, sigter Polestar efter at bringe en flåde af Polestar 3-biler til både at tage imod og give strøm til elnettet alt efter behov.
Polestar 3 har et af markedets største batterier med en kapacitet 111 kWh – nok til at sikre strøm til en gennemsnitsdansker i tre en halv uge – og bilen er derfor en oplagt kandidat til opgaven.
”Det er en kæmpebatterikapacitet, der bare står stille,” siger Emanuella Wallin.
Hun understreger at ”vi står over for et kæmpeskifte i den måde, som vi kan bruge vores biler på."
Projektet, blev igangsat i august i år sammen med det svenske energiinfrastrukturselskab Svenska Kraftnät og den lokale energiselskab Vattenfall.
Første testere af systemet bliver selskabets ansatte i Göteborg, som skal afprøve og teste funktionerne og softwaren.
Enkel tilmelding
Som bruger af systemet vil man få sig en dedikeret app, hvor nøgleoplysninger om ens bils batteritilstand, strømbudget og eventuel også ens køb og salg af strøm vil fremgå.
Appen vil sikre, at der tankes op og sælges strøm på de mest hensigtsmæssige tidspunkter, mens en hvis batterikapacitet sikres, så man eksempelvis altid har strøm nok til den daglige pendling.
”Vores mål er at udvikle en brugeroplevelse, som bliver en del af ens hverdag,” siger Emanuella Wallin.
”Vi vil kortlægge hvordan brugeroplevelsen er, for at forstå og finde måder til virkeligt at gøre det gnidningsfrit og nemt for brugerne at bruge løsningen. Vores vision er man nemt kan opt-in og slå smartladning til og så vil backend’en finde ud af hvordan bilen vil bidrage.”
For elnettet er det en fordel, da det kan stabilisere den lokale strømforsyning, når elbiler blive en del af el-økosystemet.
Økonomisk gevinst
I sidste ende skal systemet give en regulær økonomisk gevinst for brugerne af systemet, mens appen viser, hvor meget man sparer og tjener på at lade ens bil assistere med at stabilisere elnettet.
”I projektet vil vi også undersøge, hvorvidt vi kan skabe et lokalt flexmarked for el, der skaber nye muligheder for at stabilisere elnettet,” siger Emanuella Wallin.
Hun peger på, at det kan give nye indtægtsstrømme.
Hvor meget den enkelte bruger vil kunne tjene på at lade bilen agere powerbank for elnettet, kan hun dog ikke præcisere endnu.
”Der går rigtigt mange udregninger forud for det regnestykke, hvorfor jeg ikke kan specificere det endnu – det afhænger meget af dine ladevaner og markedet, som du befinder dig i. Men regnestykket er naturligvis positivt," siger Emanuella Wallin.
I tilfældet med Polestar 3-projektet vil ladeboksen sammen med bilerne kunne levere både AC og DC strøm til at forsyne både hjemmet og elnettet med strøm, hvorfor der også ligger et potentiale i reducere hjemmets elregning.
Den længere bane
Emanuella Wallin forsikrer samtidig, at alle Polestar 3-modeller i dag er udstyret til at kunne spille sammen med eventuelle V2G-systemer på sigt.
”Den største udfordring lige nu er sammenspillet med den lokale elforsyning og få tilladelserne til at operere med dem, så business casen kommer på plads – så man i sidste ende kan give slutbrugerne lyst til at deltage,” siger hun.
Hvorvidt elbiler fra andre bilmærker på sigt vil kunne deltage i systemet, er ikke afgjort endnu, men mulighederne bliver undersøgt, forsikrer hun.
”Vi undersøger stadig forskellige former for liability og business modeller for øjeblikket.”