Når efterår og vinter banker på ruden i form af blæst og regn er det nærliggende at tænde konsollen og gribe controlleren.
Siden 1970’erne har spilkonsollerne frydet og fornøjet, og nu er det tid til at fortælle deres historie.
Serien ”Console Quest” tager afsæt i det, forfatteren Charlie Robins kalder første og anden Generation.
Her taler vi om konsoller, få nok kender i dag. For eksempel den brun-hvide Magnavox Odyssey fra 1972, verdens første kommercielle spillekonsol til hjemmet. Siden kom Pong og Atari 2600.
Bind for bind føres vi gennem generationerne og de titler, som de lagde lagerplads til.
Alene i første bind får vi præsenteret ikke færre end 70 forskellige konsoller og deres titler.
Moores lov om øget regnekraft og fordoblingen af antal af transistorer har i høj grad hjulpet spilindustrien. I dag kæmper giganter som Sonys PlayStation og Microsofts Xbox om førstepladsen på et milliardmarked.
Uanset grafiske muskler handler spil i bund og grund om gode fortællinger og et fængende gameplay.
Nogle gange lykkedes manøvren til UG, og et spil cementerer succesen for en konsol.
Skydespillet ”Halo” fra 2001 var rambuk for Microsofts Xbox, ligesom racing-spillet ”Gran Turismo” løftede Sonys PlayStation til succes i 1990’erne.
Andre gange går det helt galt – eller projektet må droppes kort før målstregen. Interessant nok er (foreløbig) sidste bind i serien Console Quest helliget de konsoller, der aldrig blev til noget.
Console Quest: A History of Video Games Consoles
Bogserie i seks bind af Charlie Robins