Leverandørerne hæver for tiden over en bred kam priserne for danskernes streaming, tv og internet, og reklamer er godt på vej ind i de streamingstjenester, som vi anvender.
Sådan lyder det i en oversigt, som Berlingske har udarbejdet over de prisstigninger, som enten netop er eller står til at blive indført.
- Amazon Prime hæver prisen med 31 procent fra 45 kroner til 59 kroner om måneden.
- Apple TV+ hæver prisen med 34 procent fra 59 kroner til 79 kroner om måneden.
- Disney+ har hævet prisen med 38 procent fra 79 kroner til 109 kroner om måneden. Dog er der mulighed for at vælge et billigere abonnement med ringere billedkvalitet og med reklamer.
- Netflix ventes at hæve priserne inden længe, da selskabet netop har hævet prisen i USA med 20 procent.
- YouSee hæver priserne til nytår, hvor grundpakken kommer til at koste 20 kroner mere, mellempakken 40 kroner mere.
- Waoo hæver priserne med op til 30 kroner om måneden per pakke.
- Stofa/Norlys har hævet prisen for mellempakke med 60 kroner per måned.
Hertil kommer, at prisen på selve internettet flere steder også stiger, skriver avisen.
Claus Bülow Christensen fra TomorrowsNextMedia Consultancy siger til Berlingske, at prisstigningerne er udtryk for, at streamingtjenesterne har erkendt, at de i første omgang prissatte deres løsninger for lavt.
“Fra begyndelsen var alle tjenester prissat lidt for lavt af en art desperation, fordi man skulle have mange kunder. Bizart nok væltede de så ind under coronakrisen. Alt var fantastisk, og alle voksede. Det så forrygende ud. Hele ræset gik på at skaffe kunder, hvilket var ret nemt med et billigt produkt med mange oplevelser, og også i Danmark var der skøre påfund som ‘meld dig til nu, og få det til halv pris resten af tiden’. Det, burde man vide, holder jo ikke – på et tidspunkt går det galt,” siger han til avisen.