Godmorgen og velkommen til ugens sidste morgen-briefing fra Computerworld.
Morgenens smørbagte nyhedscroissanter er leveret af din nyhedsvært Niels de Boissezon. God weekend.
Børsdebut i dag til digitalt mediebureau
Dagen i dag bliver Børsen i København endnu it-virksomhed rigere, når det danske medie- og betting-selskab Better Collective børsnoteres.
Det digitale mediebureau er allerede børsnoteret i Stockholm siden 2018, men vil altså dobbeltnoteres fra 17. november 2023.
Senest har Better Collective investeret 1,3 milliarder kroner i canadisk selskab.
Selskabets senest kvartalsrapport bød på en omsætning 75 millioner euro og et overskud på 20 millioner euro.’
Mindereception afholdt for NemID
Den uge blev den sidste olie lagt på identifikationstjenesten nemID godt to uge efter at servicen blev indstillet 31. oktober.
Det blev til en afskedsreception ved Digitaliseringsstyrelsen, skriver Tanja Franck, direktør ved Digitaliseringsstyrelsen.
”Normalt fejrer man jo ikke, når man ’lægger nogen i graven’. Men man benytter ofte lejligheden til at se tilbage. Og en ’afskedsreception’ var en god anledning til at dvæle lidt ved, hvilken forskel NemID har gjort i Danmark og for digitaliseringen af samfundet”, skriver hun i et opslag på LinkedIn
Her mindes der om, at NemId i sine 13,5 år nåede at være inde over 8,83 milliarder transaktioner under digitaliseringen af landet.
Visma opkøber legal-tech virksomhed
Den danske legal-tech virksomhed Ivision opkøbes af software-koncernen Visma.
Med købet anskaffer Visma sig landet førende administrations-software for advokatvirksomheder ’Legis 365’, som i dag anvendes i over 300 danske virksomheder.
Legis 365 kan sammenkøres med øvrige Visma-produkter såsom bogholderiprogrammet e-conomic og faktureringsprogrammerne Sproom og Credito.
”Vi er meget spændte på at byde Ivision til Visma. Leif Lindås og partnerne har bygget en sund forretning med moderne og fleksible løsninger der udfordrer de konventionelle systemer på markedet. Det gør dem til værdifuld udvidelse af Vismas økosystemet og vi ser et stort potentiale i at udnytte synergierne i Legis 365 og Vismas øvrige missionskritiske software løsninger,” lyder det fra Visma forretningschef Mikael Westöö.
Spotify og Google tørner sammen om AI-samarbejde
Streaming-giganten Spotify og Google Cloud udvider deres partnerskab om at udvide med nye AI-drevne muligheder til at opdage indhold, generere personlige anbefalinger og styrke sikkerheden.
Fælles for de nye muligheder er, at der skal anvendes storskalasprogmodeller (LLM’s) til at forstå indholdsbiblioteker, forstå mønstre i brugeres musikvalg samt opdage eventuelt skadeligt indhold.
"Vi er glade for at kunne bygge videre på det stærke og pålidelige fundament, vi har etableret med Google Cloud," siger Gustav Söderström - Co-President, CPO & CTO, Spotify. "Udviklingen af vores teknologi er blevet matchet af Google Clouds engagement i at opbygge den bedst mulige platform, som vores produkter kan køre på, og drive yderligere innovation med de nye muligheder inden for generativ AI."