En vintermorgen i 1971 rullede Don Rawitsch en teleprinter ind i klasseværelset på Carleton College i Minnesota. Rawitsch havde programmeret et spil for at lære ungerne noget om USA’s pionerer.
Den unge, håbefulde lærer-aspirant tog dermed første skridt ind i en ny tidsalder. Spillet ”Oregon Trail” regnes nemlig for det første udbredte interaktive, elektroniske spil.
Siden har genren grundlæggende omformet vores måde at servere en god fortælling på. Bagtæppet foldes nu ud i ”50 Years of Text Games: From Oregon Trail to AI Dungeon” af Aaron A. Reed.
Fra den ydmyge start, Rawitsch programmerede i Basic på en HP 2100 minicomputer, har tekstbaserede spil påvirket vores evne til at forestille os steder og handlinger – hvilket var en naturlig konsekvens af, at f.eks. en HP 2100 ikke havde et egentlig display.
Men selv kendte titler som adventurespillet ”Zork” afhang af, at spilleren havde et minimum af fantasi mellem ørerne.
Bogen gennemgår kronologisk år for år, hvad der kom på markedet frem til 2020. Aaron dissekerer, hvad der virkede og ikke mindst hvorfor. Kongerækken af titler rummer både klassikere og oversete perler.
I dag er interaktive spil og fortællinger vildvokset ud over moderne digitale platforme. Fra virtual reality til chatbots. Trods tekniske landvindinger handler det i bund og grund stadig om at pirre spillerens fantasi, hvad enten det foregår på en Basic-styret fjernskriver eller på håndleddets smart watch.
Titel: 50 Years of Text Games: From Oregon Trail to AI Dungeon / Forfatter: Aaron A. Reed