Højtstående medarbejdere i den amerikanske storbank Goldman Sachs ærgrer sig over det storstilede kredikort-partnerskab med tech-giganten Apple: Apple Card.
Ifølge finansmediet Wall Street Journal lyder det bittert, fra en unavngiven højtplaceret kilde hos banken at: ”Vi skulle f***king aldrig have gjort det”
For Goldman Sachs skulle partnerskabet være en enorm underskudsforretning, som ved årets start har kostet banken mere end en milliard dollar, svarende til over syv milliarder kroner. Nu lyder det, at banken styrer mod at smide endnu en milliard dollar i år alene.
For Goldman Sachs skulle samarbejdet omkring Apple Card oprindeligt være en kile ind i det forbrugerrettede marked for banken, som hidtil har leveret finansielle ydelse til store virksomheder, organisationer og regeringer.
Det forlyder, at storbanken forgæves har forsøgt at frasælge den underskudsgivende forretning til betalingsgiganten Amex, uden dog at være lykkedes med at afhænde Apple-forretningen.
Goldman Sachs forhandler ifølge mediet med Apple om en ny model, hvor Apple overtager en større del af partnerskabet, hvor en af mulighederne bliver at Apple selv låner ud af sine massive pengereserver til nye kreditkort-ejere og står for udstedelsen af kort, mens Goldman Sachs fortsat varetager eksisterende forpligtelser.
Storbanken døjer også med en verserende sag med det amerikanske forbrugerråd, ’Consumer financial Protection Bureau’, for manglende fejlrettelser og utidige tilbagebetalinger.