Et voksende antal entreprenører bliver mødt med et erstatningskrav fra TDC, fordi flere entreprenører end før glemmer at tjekke for telefonkabler, før undergrunden pløjes op, meddeler TDC.
TDC havde i årets første fire måneder 36 større episoder med kabelbrud, hvor over 1.000 abonnementer blev ramt. Det er omtrent lige så mange, som der var i hele 2004, meddeler selskabet.
I 14 af årets hidtidige tilfælde skete overrivningerne, fordi det ikke var undersøgt hvor kablerne lå. Det skete kun 19 gange sidste år.
Fordobling af sager
Entreprenører er ansvarlige for kabelbrud, hvis de ikke sørger for at finde ud af, om der er kabler, før gravearbejdet begynder, mener TDC.
Sidste år nåede antallet af erstatningssager op på 10.300 og det er omtrent en fordobling siden 2002.
TDC peger på stigende bygge- og graveaktivitet som en klar medvirkende årsag til hastværk og iturevne ledninger.