FN’s arm for global udvikling indenfor undervisning, kultur og videnskab, UNESCO, er ude med sit første sæt retningslinjer for brug af AI-værktøjer i undervisningssektoren.
Her kommer organisationen med en bred appel til tech-giganterne om at regulere tjenesterne med blandt andet øget datasikkerhed og kontrol samt en aldersbegrænsning af tjenesterne.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
”Vi døjer med at tilpasse den hast med hvilken vores uddannelsessystem kan ændre sig med den fart, som teknologien og disse maskinlærende systemer udvikler sig med,” påpeger assisterende generalchef for undervisning Stefania Giannini overfor mediet.
”I flere tilfælde tager regeringer og skoler den radikalt anderledes teknologi til sig, som selv førende teknologiforskere ikke forstår,” forklarer hun.
I rapporten understreger UNESCO behovet for, at uddannelsessystemer får udviklet et AI-curriculum til både tekniske og boglige fag.
Samtidig påpeger organisationen af AI-tjenester baseret på generativ kunstig intelligens kan snyde unge fra at udvikle de kognitive og sociale færdigheder der opnås igennem den fysiske verden, empiriske studier som eksperimenter, diskussioner med andre mennesker og selvstændig logisk tænkning.