Apples kunder har i det seneste kvartal brugt lidt færre penge på at købe nye iPhones, iPads og Macs, men til gengæld har de omsat for et rekordstort beløb på Apples digitale tjenester.
Det viser Apples kvartals regnskab, der blev offentliggjort torsdag aften.
Således er Apples iPhone-omsætningen i forhold til i fjor faldet med to procent til 39,67 milliarder dollar eller 270 milliarder kroner.
Samtidig faldt Mac-omsætningen med syv procent og iPad-omsætningen med hele 20 procent.
Til var den mindre omsætningsfremgang at spore i produktkategorien “andre produkter,” der blandt andet omfatter Airpods. Her steg omsætningen med to procent til cirka 56 milliarder kroner.
Digitale tjenester boomer
Derudover var der en markant fremgang at spore i Apples service-forretningen, der blandt andet omfatter App Store, iCloud og streamingtjenesterne Apple Music og Apple TV+.
Her blev der med en fremgang på otte procent til 145 milliarder kroner sat omsætningsrekord.
“Vi glæder os over at vi i det seneste kvartal har haft den højeste omsætning nogensinde. Omsætningsrekorden er drevet af vores mere end én milliard betalende abonnenter, og vi har oplevet en fortsat fremgang på nye markeder,” lyder det fra Apples topchef Tim Cook ifølge en pressemeddelelse.
Digitale tjenester er i dag Apples næststørste forretningskategori, og overgås kun af iPhonen.
Rygstød fra Lionel Messi
Apple har også en aftale med den amerikanske fodboldliga, Major League Soccer, der betyder, at man kan se kampe fra ligaen på Apple TV, hvilket således også er en del af Apples service-forretning.
Her fik Apple for nylig hjælp fra en lidt uventet kant.
“Det faktum, at Messi for nylig skiftede til Inter Miami har også hjulpet os en smule,” sagde Tim Cook ifølge CNBC i forbindelse med regnskabsaflæggelsen.
Apple samlede omsætning kvartalet lød på 557 milliarder kroner, hvilket er en anelse mindre end året før, mens bundlinjen landede på 135 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 2,3 procent.