Medicinalselskabets private chatbot gør det blandt andet muligt at analysere store datamængder, hvilket kan effektivisere de ansattes videnskabelige arbejde.
Udarbejdelsen af Novo Nordisk’s interne chatbot sker efter, at selskabet har oplevet en enorm stor nysgerrighed på kunstig intelligens fra medarbejderne.
Beslutningen om at udvikle en intern version af ChatGPT er blandt andet fordi, at Novo Nordisk opererer indenfor et meget reguleret område, og selskabet ikke vil risikere, at eventuelle følsomme data slipper ud via en offentlig chatbot.
Et af skrækeksemplerne på det, var da en ansat på Samsungs mikrochips-fabrik i Sydkorea ved en fejl kom til at lække fortrolige oplysninger i ChatGPT.
Det skete ved, at medarbejderen indsatte en fortrolig kode og bad ChatGPT om at optimere den.
Flere tech-giganter har udtrykt bekymring for netop datalæk ved medarbejdernes brug af ChatGPT.
I Danmark har IBM forbudt sine ansatte at bruge ChatGPT af frygt for datalæk, fordi topchef i IBM Danmark, Thomas Kovsted, ikke mener, at der er stor nok gennemsigtighed i forhold til den datamodel, der ligger bag OpenAI’s chatbot.
Novo egenudviklede chatbot er placeret i en privat cloud, der skal sikre, at selskabet har kontrol over de data, der kommer ud og ind.