Forbrugerrådet Tænk opfordrer Datatilsynet til at udstede et midlertidigt formud til den amerikanske tech-gigant Meta, der blandt andet ejer Facebook og Instagram.
Det sker fordi man i Norge denne mandag har gjort netop dét. Det norske forbud gælder fra 4. august og tre måneder fra denne dato.
Forbuddet er en reaktion på Metas adfærdsbaserede markedsføring, som det ved det irske datatilsyn blev afgjort er ulovligt. Afgørelsen skete dengang på vegne af alle europæiske datatilsyn, der er med i EØS.
"Kernen er, at der er en beskyttelse mod overvågning, og det er en grundlæggende menneskerettighed ikke at blive det. Det drejer sig ikke kun om kommerciel markedsføring, men også politisk og religiøs," siger Jan Trzaskowski, der er professor i markedsføringsret ved CBS, til TV2.
Fra det danske datatilsyn lyder det, at man kigger på det norske tiltag og afventer at det bliver drøftet i De Europæiske Datatbeskyttelsesråd, som holder møde tirsdag.