Det har været et hårdt år at være PC-producent, og det er det sådan set stadigvæk.
Men med en nedgang i salget på 12 procent i andet kvartal 2023 ser det ud til, at et svagt lys åbner sig for enden af den ellers meget mørke tunnel, der har sendt det globale pc-salg ned med over 30 procent i de to foregående kvartaler.
"PC-markedet viser tidlige tegn på et opsving efter en vanskelig periode," siger Ishan Dutt, Principal Analyst hos Canalys, der måler tallene.
Salget af desktops og notebooks faldt samlet med 11,5 procent i forhold til samme kvartal 2022, hvilket svarer til 62,1 millioner solgte enheder. Dermed stiger mængden af globale forsendelser med 11,9 procent fra året før.
"Der var forventet et årligt fald i forsendelserne i andet kvartal af 2023, men der er tegn på, at mange af de problemer, der har påvirket sektoren, er begyndt at aftage," lyder det fortsat fra Ishan Dutt.
Tallene tæller både salg til private, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, og særligt virksomheder har været hårdt ramt af inflationspres og renteforhøjelser, hvilket har ført til besparelser på nyt it-hardware, samtidig med at flere forsøger at forlænge pc'ers levetid.
Selvom salget har været faldene i en længere periode, er det dog vigtigt at pointere, at efterspørgslen på hardware under coronapandemien var så stor, at leverandører og producenter havde haft svært ved at følge med.
Lenovo leder fortsat
Dykker man ned i tallene og kigger på, hvilke producenter der klarer sig bedst – eller mindst dårligt, fristes man til at sige – er det endnu Lenovo, der har førertrøjen.
Med en markedsandel på 22,9 procent er Lenovo fortsat markedsleder, men producenten oplevede et fald i leverancer på 18 procent i forhold til året før.
HP nærmer sig hurtigt den markedsledende førsteplads, godt hjulpet på vej af et stigende salg af Chromebooks i USA. HP har nu en markedsandel på 21,6 procent og oplevede kun et minimalt fald i leverancer på 0,4 procent.
Dell fastholder tredjepladsen med 16,6 procent af markedsandelene, men mistede over to procentpoint, da antallet af leverede enheder faldt med hele 22 procent.
Allerbedst ser det ud for Apple, der opnåede den højeste vækst blandt de store leverandører i andet kvartal 2023 med en stigning i forsendelser på hele 51 procent i forhold til året før.
Der findes dog en god forklaring på den eksplosive vækst. Selvom Apples salg blev boostet af lanceringen af den nye 15-tommer Macbook Air, skyldes stigningen, at Apple var stærkt udfordret ved sammenligningskvartalet sidste år på grund af forstyrrelser i forsyningskæden.