Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Klimabelastning og bæredygtighed er blevet hverdag, og ESG siges i hveranden sætning.
Men hvordan kan vi fra it understøtte denne rejse?
Lad os først tage nogle eksempler og bagefter fortælle, hvordan kan vi pakke det ind i en branding-historie.
Papirløs produktion
Alt for mange dokumenter skrives ud og flyder i produktioner (pluklister, produktionsordre, instruktioner og varemodtagele etc).
Disse dokumenter er ofte unødvendige hvis man har sæt strøm til produktoner fx via scannere til at understøtte arbejdsprocesser.
Tænk på miljøet når du printer står der endda i de fleste email-signaturer, jeg møder.
Unødig fremstilling af vareprøver.
Vareprøver ar fine men ressourcekrævende.
I tekstilbranchen arbejdes ofte med 2-4 prototyper af en fx jakke, inden den sættes i produktioner.
Branchen er på vej mod modning gennem digital vareprøver i 3D – men der går nogle år endnu, inden teknologien er på plads til at understøtte forreningsprocesserne.
Allerede nu ser vi simple T-shirts produceres kun via 3D-tegninger, inden de sættes direkte i produktion uden fysiske vareprøver.
Vi skjuler data for hinanden
Vi kender det alle. Døde varer på et lager, fordi kunden pludselig skifter design eller overgår til en konkurrent.
Med større åbnehed og dataudveksling kan vi måske reducere lagre, da det hverken er i vores eller vores kunders interesse at produce noget, der ikke skal bruges.
Tag tekstilindustrien igen, der desværre er storsynder af for meget tøj der skal destrues hvert år.
Recycling og sortering af tekstiler er på vej - men igen går der nogen år, inden disse tal kan reduceres væsentlig.
Eksemplerne skal bruges til, at at din virksomhed tænker grønne it-løsninger ind i hele værdikæden - så både I og jeres kunder får frembragt den gode klimahistorie.
Så har jeg slet ikke nævnt Ai og RPA-mulighederne, som kun kan fremskynde flere grønne it-løsninger i fremtiden.
Og tager vi vinklen ud mod kunden, kan man jo anvende grønne it-løsninger til at argumentere for at flytte fx nogle data ind på selvbetjeningsportaler eller lave EDI-løsning, hvor data flyder automatisk mellem vores og kundens system.
Branding
Og så brandingvinklen som afslutning.
Vores kunder vil også gerne fortælle de gode historier, og kan man fortælle:
- Vores leverandør tænker på miljøet, så derfor er de overgået til papirløs produktion
- Vores leverandør går fra at sy fysiske vareprøver til digital prøver i 3D, som sparer transport og udviklingstid
- Vores leverandør åbner for dataudveksling, således der kun produceres, hvad der er behov for, og vi undgår døde varer
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.