Når mere end 10.000 amerikanske manuskriptforfattere i disse måneder strejker, handler det ikke om utilfredshed med løn, ferier og frokostpauser. Men om at de med god grund er bekymrede for at miste levebrød og kreative rettigheder til kunstig intelligens.
For hvis producenterne med et premiumabonnement på for eksempel ChatGPT kan udfærdige synops til en ny sæson Stranger Things på et par timer – eller for den sags skyld til en ny Star Wars- eller Indiana Jones-film, som publikum faktisk kan lide – skal der være ganske gode grunde til at lade en flok forfattere brænde løn og kontorleje af i månedsvis.
Og hvem har for øvrigt ophavsret til et manus eller et billede, der helt eller delvist er opfundet af en maskine?
Det er den slags problemstillinger, kommunikationsmanden Christian Have behandler i sin nye bog, ”Kunstig intelligens – kunstens storhed eller fald.”
For hvor AI de seneste fire-fem år primært har været brugt som redskab til at optimere trælse rutineopgaver i produktion og administration, har en ny generation af modeller med stormskridt bevæget sig ind på områder, hvor menneskelig kreativitet traditionelt har været opfattet som enerådende.
Og både forfattere, billedkunstere og (gys!) journalister er med rette begyndt at se sig over skulderen.
Christian Have er ikke inkarneret maskinstormer, der udelukkende ser AI som kunstens Waterloo.
For en stor del af den kunstneriske skaben er vitterlig rutine, hvor man med stor fordel kan tage teknologien til hjælp undervejs – og så lade den (stadig) enestående menneskelige skaberevne, intuition og opfindsomhed tage over og gøre det, den er bedst til.
Derfor ser forfatteren også et stort potentiale ved at tage algoritmerne til hjælp undervejs.
Både når der skal genereres nye ideer, foretages research eller man skal sikre sig, at der staves korrekt.
Han har for eksempel også selv anvendt AI-tjenester til at udarbejde illustrationer til bogen.
Men han påpeger også, at man til en vis grad bør deklarere, hvor grænsen går mellem menneske og maskine, så seere, læsere eller kunstelskere ikke føler, at de tages ved næsen.
Det kan man alt sammen læse mere om i ”Kunstig intelligens – kunstens storhed eller fald.”
Christian Have har gennem årene udgivet en række bøger om medier og kultur. Han er desuden indehaver af HAVE Kommunikation & PR, der er en af førende danske aktører indenfor kommunikation for kulturlivet.
Så selv om bogen ikke giver håndfaste svar på samtlige de spørgsmål, branchen søger at håndtere i takt med, at AI bliver stadig mere kapabel, så må forfatteren formodes at have ganske god indsigt i de udfordringer og dillemaer, der – på dette relativt tidlige stadium af teknologiens udvikling – er ved at opstå. Hvilket i sig selv gør den relevant og læsværdig.
Titel: Kunstig intelligens – kunstens storhed eller fald
Forfatter: Christian Have