It-afdelingerne skal bestemme sig for, hvad de vil leve af inden årets udgang, ellers kan de godt lukke og slukke.
Sådan lød den barske vurdering om it-afdelingernes fremtidige rolle fra top-analytikeren John Mahoney fra analysehuset Gartner. Meldingen faldt på Gartners årlige konference Itxpo i Barcelona.
- De skal enten genopfinde sig selv, så de kan skabe og vedligeholde virksomhedens forretningsprocesser og relationer ? eller slå sig til tåls med at fokusere at udføre it-servicering internt. Den beslutning kræver handling nu, for forandringen tager tid, sagde John Mahoney.
Vil skrumpe med en tredjedel
Presset fra eksterne serviceudbydere, der vil kunne levere mere professionelle ydelser til lavere priser, er en yderligere faktor for de interne it-afdelinger.
Det betyder også, at it-afdelingerne hos mellemstore og store virksomheder er skrumpet en tredjedel om fem år.
Der er ifølge Gartner tre veje for it-afdelingerne.
De kan være strategiske partnere, der hjælper virksomheden til ændre fokus og som er med til at udbygge virksomhedens relationer og kundegrundlag.
Eller de kan være kontraktforhandlere og tovholdere på selskabets outsourcing-projekter.
Sidst og mindst kan de fortsætte som hidtil og have styr på virksomhedens indkøb og brug af soft- og hardware. Det er den nemmeste løsning, men også den, der kommer til at skabe den mindste værdi for virksomhederne.
Hvis man satser på at kombinere de tre modeller, så vil det være en dårlig idé i det lange løb, mener Gartner.
- Kompleksiteten og størrelsen af beslutningen må ikke undervurderes eller forsinkes. Der skal handles nu, hvis it-afdelingerne skal have en fremtid, mener David Flint, vicedirektør for research hos Gartner.