Spil vil blive invaderet af reklamer

Inden længe vil reklamerne have banet sig vej ind i computerspil. Reklamebranchen er nemlig for alvor ved at få øjnene op for de kolossale muligheder for markedsføring, der gemmer sig i spil.

Snart kommer den tid, hvor elvere, goblins og lejemordere lige får et betalt budskab med på vejen.

Reklamebosser og firmaer er ved at få øjnene op for de kolossale muligheder for markedsføring, der gemmer sig inden i spil.

Det var konklusionen på et yderst velbesøgt seminar på den gigantiske spilmesse Electronic Entertainment Expo 2005, E3, der netop er løbet af stabelen i Los Angeles.

Og både spil-industrien og marketing-folk stod ligefrem og savlede over mulighederne for at putte reklamer ind i spil for alvor.

Milliard-guldgrube

Tallene ser da også besnærende ud: Værdien af reklamer i spil er vokset fra 178 millioner kroner i 2003 til 426 millioner kroner nu, og analytikere anslår, at spilreklamer vil være 3,3 milliarder værd i 2009.

Genkendelsen er også langt højere end med tv-reklamer, forklarede en analytiker fra firmaet Massive, der forbinder mærkevarefirmaer og spilproducenter.

Det er ikke fordi, sammenhængen mellem spil og fremmede firmaer i sig selv er en nyhed.

I 'Everquest II' kan man nu bestille hos Pizza Hut, og i 'Splinter Cell' skal man bruge en Sony Ericsson-telefon i spillet. Samtidig har Microsoft længe sagt at reklamer bliver en del af Xbox Live.

Reaktionerne har været blandede. Reklamefolk taler et andet sprog end spiludviklere, og mulighederne afhænger af, at de to brancher kan finde hinanden. Og på om spillerne vil finde sig i det.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere