Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Agilitet står højt på agendaen i flertallet af alle virksomheder.
Selv i krisetider står verden ikke stille, og mange virksomheder må leve med, at det, de gjorde smart i sidste kvartal, kan vise sig at ramme ved siden af skiven i næste kvartal.
De teknologiske muligheder har åbnet så mange døre til personalisering af produkter og services, at selv de mest konservative virksomheder skal kunne tilpasse sig ændringer i markedet i raketfart, hvis de skal klare sig i konkurrencen.
I en undersøgelse fra Bearingpoint svarede 82 procent af virksomhederne, at agilitet er en forudsætning for at kunne tilpasse sig hurtigt til nye markedsforhold i krisetider, mens ”kun” 55 procent pegede på hurtigere beslutningsprocesser.
Konklusionen er, at agilitet er omdrejningspunktet for rigtig mange virksomheder i dag, uanset hvilken branche de er i.
Behovene overhaler systemet
De store, komplekse ERP-implementeringer harmonerer meget dårligt med dette nye verdensbillede.
Desværre er netop den type ERP-projekter stadigvæk fremherskende, hvilket kan have store konsekvenser for de virksomheder, der sidder i suppedasen.
Gartner vurderer, at 55-75 procent af alle ERP-implementeringer misser deres mål, hvilket risikerer at påvirke profitabiliteten og den enkelte virksomheds overlevelsesevne på langt sigt.
En væsentlig forklaring er, at ERP-projekterne ofte strækker sig over flere år, og at virksomhedens problemstillinger og behov når at ændre sig undervejs.
I en stærkt dynamisk verden har langstrakte systemimplementeringer bare svært ved at finde berettigelse.
En anden iboende ulempe ved klassiske ERP-systemer er, at de ofte er designet med udgangspunkt i de forretningssiloer, som virksomhederne forsøger at nedbryde.
ERP-systemerne er typisk bygget op omkring målrettede applikationer til finans, HR, EAM (Enterprise Asset Management), FSM (Field Service Management) og så videre, men applikationerne lever en isoleret tilværelse ude i funktionsområderne, hvor de løser opgaver for de specifikke afdelinger.
Siloer dræber agilitet
Denne systemfilosofi er lige præcis ikke befordrende for agilitet.
Hvis virksomheden skal være agil og omstillingsparat, så skal ERP-systemet også være det.
Det skal være fleksibelt i både design og funktionalitet, og det skal understøtte den individuelle virksomheds forretningsforhold og problemstillinger frem for at opfylde isolerede funktionskrav.
Et voksende antal virksomheder er af samme årsag begyndt at fravælge de klassiske ERP-systemer og retter blikket mod platforme i stedet for.
ERP-platforme samler forretningsdiscipliner fra CRM til EAM under én paraply med diverse applikationer, der kan trækkes ned og anvendes i takt med, at behov opstår.
Det skaber en helt anden fleksibilitet og dynamik og gør, at platformen reelt understøtter virksomhedens kerneaktiv.
For en maskinproducent vil det fx typisk handle om at tilrettelægge produktionsflowet, så man til enhver tid kan producere de rigtige modeller i det rette antal på den mest optimale måde.
Det kræver et hav af data fra mange hjørner af forretningen at lægge det puslespil, som hele tiden skal tilpasses fleksibelt i forhold til markedsforholdene.
I servicevirksomheden er kerneaktivet derimod typisk de kørende teknikere, og konkurrencekraften ligger i punktlighed og effektiv, korrekt problemløsning.
Så her er fokus på at optimere ruteplaner og kundebesøg i forhold til akutte/planlagte serviceopgaver, ressourcer og kompetencer.
Igen en opgave der kræver et smidigt flow af data fra hele forretningen for at kunne håndteres dynamisk.
Undgå at udvikle selv
Kigger vi på det teknologiske område, blæser der også her nye vinde, som understøtter agilitet.
Her tænker jeg især på composable, som giver virksomheden mulighed for hurtigt selv at konfigurere løsninger, så de præcis opfylder behovene på tværs af traditionelle softwarekategorier.
Jeg synes også, det er en god ide, at nye teknologier som AI, ML og prescriptive analystics er indlejret i ERP-løsningen.
Mange vil gerne pusle med teknologierne selv, men egen-udviklede løsninger gør altid systemlandskabet mere komplekst og mindre agilt.
Så selv om det er spændende at se, hvad man kan opnå med for eksempel AI, så understøtter det forretningen langt bedre, når teknologien er en integreret del af ERP-løsningen.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.