Gentofte dropper it-udbud

Gentofte Kommune lader en udbudsrunde på 12 ud af 14 nye it-systemer gå om, fordi tilbuddene ikke opfylder betingelserne for at søge. Nu forsøger kommunen en gang mere.

Duer ikke, om igen. Sådan lyder grunden til, at Gentofte Kommune har valgt at slå bremserne i, og lade udbuddet på 12 nye it-systemer gå om.

Udbuddet lød oprindeligt på 14 systemer, men på kun to af dem, nemlig kommunens lønsystem og institutionsadministration, har Gentofte fået tilbud fra unavngivne leverandører, som Gentofte Kommune nu vurderer.

- Vi har ikke modtaget det, der hedder konditionsmæssige tilbud. De tilbud, vi har modtaget på 12 af de 14 systemer, opfylder ikke de betingelser, vi har sat for udbuddet, forklarer Henrik Pedersen, it-chef i Gentofte Kommune.

Lettere forsinkelse
- Det her begrænsede udbud kører vi videre med, og vi forventer at have afsluttet tilbudsvurderingen inden sommerferien. Annulleringen af de andre systemer kan giver en lille forsinkelse i forhold til den oprindelige tidsplan, men det er ikke det store, siger Henrik Pedersen.

Han vil ikke ud med, hvor meget kontrakterne er værd, eller hvor meget Gentofte regner med at spare på de nye løsninger.

- Nej, for dels er vi i en vurderingsfase, og dels handler det ikke kun om besparelser, men også om at få løftet opgaven bedst muligt, uddyber Henrik Pedersen.

KMD ikke en sikker vinder
De 14 systemer, der er tale om, ligger i dag alle hos KMD. Om de bliver ved med det, er ikke sikkert.

- Det vil vise sig, om vi skifter leverandør på et eller flere af systemområderne. Vi skal jo udbyde denne type opgaver, men det er klart, at vi bruger muligheden for at se, hvad markedet kan tilbyde, siger Henrik Pedersen.

Gentofte Kommune har givet mulighed for at byde på alle systemer, der tilsammen danner en stor del af den elektroniske rygrad i kommunen. Det er alt fra pension, underholdsbidrag, dagpenge, kontanthjælp til sagsinformation, der kan bydes på.

Men Henrik Pedersen er ikke bekymret for at ende med et it-kludetæppe af rang, hvis ikke alle 14 løsninger skulle ende med at ligge hos det samme firma.

- Vi har mange leverandører i dag, og mange forskellige løsninger. Udfordringen er at skabe integration, og det ville det være under alle omstændigheder. Der er jeg ikke mere bekymret end ellers. Men det er da en stor opgave, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere