Det er slet ikke så ligetil at lade sin elbil, som at tanke en fossildreven bil op med benzin eller diesel.
Det fremgår af en omfattende undersøgelse af markedet for opladning af eldrevne biler, som Konkurrence og Forbrugerstyrelsen er i færd med at udarbejde.
Markedet får dumpekarakter af styrelsen, som beskriver markedet som dyrt, besværligt og monopolagtigt, skriver Finans.
I rapporten revses markedet for blandt andet at tilbyde urimelige gebyrer, dyre hjemmelader-ordninger, geografisk bestemte monopoler og komplekse prisstrukturer.
For godt halvdelen af forbrugerne betyder det en overpris på flere tusinde kroner om året og gennemsnitlig overpris på over 70 procent.
”Den halvdel af forbrugere, der ikke har valgt den billigste løsning, kan i gennemsnit spare 320- 520 kroner hver måned, hvis de i stedet vælger den billigste løsning. De betaler dermed i gennemsnit over 70 procent. mere end nødvendigt for at få dækket deres opladningsbehov,” lyder vurderingen i rapporten, som er sendt i høring hos branchens aktører.
Lademarkedet vurderes til sammenlagt at omsætte for 1,2 milliarder i 2022, et tal der forventes at femdoble frem til 2030.
Rapporten blev bestilt af konkurrencerådet tilbage i oktober 2021.