De udenlandske domæne-svindlere, der i de sidste måneder har opkøbt hundredevis af danske domæner med henblik på at misbruge forkerte indtastninger, kan alene stoppes, hvis der klages.
Klagenævnet for Domænenavne vil nemlig kun skride ind, når der kommer klager over konkrete domæner.
- Vi kan kun agere på de klager, der kommer ind. Vi tager kun stilling til den enkelte sag om hvem, der har retten til domænet. Men vi behandler hver eneste klage, der kommer ind, siger Lene Pagter Kristensen, højesteretsdommer og formand for Klagenævnet for Domænenavne.
Alle har fået medhold
Til gengæld står klagerne med gode sager, hvis klagen omhandler de udenlandske fupfirmaer.
Det viser en gennemgang af nævnets afgørelser i foråret, som Computerworld har foretaget.
Alene i maj er det blevet til 31 afgørelser, der alle har frakendt de udenlandske domænesvindlere domæner til fordel for de danske klagere.
Torsdag faldt der seks nye afgørelser mod firmaer i Panama, Thailand og på Bahamas.
Lene Pagter Kristensen afviser imidlertid, at der er tale om en decideret kampagne, for det vil kræve ressourcer og kompetencer, der ligger uden for nævnets rækkevidde nu.
De firmaer, der igen og igen misbruger domænenavne bliver ikke overvåget, og klagenævnet kan ikke sende bøder ud, selvom fupfirmaerne udnytter legitime varemærker.
- Det er politiet, der skal afgøre, om det skete er strafbart. Vi har ikke de kompetencer pålagt, siger Lene Pagter Kristensen.
Ødelæggende fup
Det eneste, nævnet kan gøre, er at overføre domænet til klageren gennem DK-Hostmaster, hvis klagerens navn er blevet misbrugt.
Det sker, selv om alt fra virus til røde ører hos den kunde, der kom til at stave forkert i adressefeltet og endte med spyware eller tilbud om porno.
- Vi synes det er kedeligt, at det går ud over brugerne på den måde. Vi kan se, at klagerne selv bliver kontaktet af deres kunder, der føler sig vildledt. Det er da et problem. Kunderne er også meget bange for at få virus, og det er da alt i alt ødelæggende for systemet, mener Lene Pagter Kristensen.
Nogle af svindlerne forsøger sågar at sælge domænet tilbage til det firma, man har 'efterabet'.
- Det er meget karakteristisk, at selskabet ikke svarer, når vi beder det holde inde. Det er ikke til at sige, hvad disse menneskser får ud af det, siger Lene Pagter Kristensen.
Fupperne får en frist på fire uger til at holde inde, men særligt grelle tilfælde får klagenævnet DK-Hostmaster til at lukke og slukke med det samme.
Torsdag faldt de seneste seks afgørelser, som nu bliver overført til deres retmæssige ejer gennem DK-Hostmaster.
Det drejer sig om: