Domænesvindel kan stoppes med klager

De udenlandske domæne-svindlere, der i de sidste måneder har opkøbt hundredevis af danske domæner, kan kun stoppes, ved danskerne gør en indsats. Der skal nemlig klages, før Klagenævnet for Domænenavne vil skride ind. Det har 31 snydte danske firmaer gjort alene i maj. Alle har fået medhold.

De udenlandske domæne-svindlere, der i de sidste måneder har opkøbt hundredevis af danske domæner med henblik på at misbruge forkerte indtastninger, kan alene stoppes, hvis der klages.

Klagenævnet for Domænenavne vil nemlig kun skride ind, når der kommer klager over konkrete domæner.

- Vi kan kun agere på de klager, der kommer ind. Vi tager kun stilling til den enkelte sag om hvem, der har retten til domænet. Men vi behandler hver eneste klage, der kommer ind, siger Lene Pagter Kristensen, højesteretsdommer og formand for Klagenævnet for Domænenavne.

Alle har fået medhold
Til gengæld står klagerne med gode sager, hvis klagen omhandler de udenlandske fupfirmaer.

Det viser en gennemgang af nævnets afgørelser i foråret, som Computerworld har foretaget.

Alene i maj er det blevet til 31 afgørelser, der alle har frakendt de udenlandske domænesvindlere domæner til fordel for de danske klagere.

Torsdag faldt der seks nye afgørelser mod firmaer i Panama, Thailand og på Bahamas.

Lene Pagter Kristensen afviser imidlertid, at der er tale om en decideret kampagne, for det vil kræve ressourcer og kompetencer, der ligger uden for nævnets rækkevidde nu.

De firmaer, der igen og igen misbruger domænenavne bliver ikke overvåget, og klagenævnet kan ikke sende bøder ud, selvom fupfirmaerne udnytter legitime varemærker.

- Det er politiet, der skal afgøre, om det skete er strafbart. Vi har ikke de kompetencer pålagt, siger Lene Pagter Kristensen.

Ødelæggende fup

Det eneste, nævnet kan gøre, er at overføre domænet til klageren gennem DK-Hostmaster, hvis klagerens navn er blevet misbrugt.

Det sker, selv om alt fra virus til røde ører hos den kunde, der kom til at stave forkert i adressefeltet og endte med spyware eller tilbud om porno.

- Vi synes det er kedeligt, at det går ud over brugerne på den måde. Vi kan se, at klagerne selv bliver kontaktet af deres kunder, der føler sig vildledt. Det er da et problem. Kunderne er også meget bange for at få virus, og det er da alt i alt ødelæggende for systemet, mener Lene Pagter Kristensen.

Nogle af svindlerne forsøger sågar at sælge domænet tilbage til det firma, man har 'efterabet'.

- Det er meget karakteristisk, at selskabet ikke svarer, når vi beder det holde inde. Det er ikke til at sige, hvad disse menneskser får ud af det, siger Lene Pagter Kristensen.

Fupperne får en frist på fire uger til at holde inde, men særligt grelle tilfælde får klagenævnet DK-Hostmaster til at lukke og slukke med det samme.

Torsdag faldt de seneste seks afgørelser, som nu bliver overført til deres retmæssige ejer gennem DK-Hostmaster.

Det drejer sig om:

  • blockboster.dk

  • isabellaschmidt.dk

  • disneysjov.dk

  • disni.dk

  • bornholmtrafikken.dk

  • detkglteater.dk




  • Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Alfapeople Nordic A/S
    Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

    Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

    27. november 2024 | Læs mere


    Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

    Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

    03. december 2024 | Læs mere


    Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

    Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

    04. december 2024 | Læs mere