Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Ekspert: Amazon er meget tæt på at åbne dansk salgskanal

Et Amazon.dk er meget tæt på at være en realitet, vurderer en ekspert. Amazon har foretaget alle de sædvanlige indledende øvelser.

Der har været talt om det i mange år, men nu skulle den være god nok. Amazon er snublende nær på at åbne et en dansk salgskanal i form af Amazon.dk.

En ekspert fortæller til Dansk Erhverv, at Amazon har foretaget alle de forberedelser og indledende øvelser, man typisk ser forud for lanceringen af en ny salgskanal i et land.

For det første er det er blevet muligt at lave dansksproget A+ content i Tyskland – man kan simpelthen angive dansk som sprog ligesom med tjekkisk, polsk og andre tilstødende markeder.

For det andet har Amazon etableret partnerskaber med danske speditører, så virksomheder har mulighed for at vælge en ”prefered carrier” i Danmark, når man sender varer til Amazons lagre i Tyskland.

Amazon ansatte sidste år sin første danske medarbejder, der blandt andet skal hjælpe danske virksomheder med at eksportere via Amazon.

Jeppe Hamming er digital direktør og chef for markedspladser hos reklame- og mediebureauet Nørgård Mikkelsen, hvor han følger Amazon tæt.

Han vurderer, at de nye tiltag er Amazons forsøg på at gøre det lettere for danske producenter at sende varer frem til Tyskland og samtidig øger servicen for de danske forbrugere.

Det er tydelige beviser på, at den amerikanske gigant er i gang med de indledende øvelser for at lave en Amazon.dk, siger han.

”Om det så i første omgang er en dansk oversættelse af det tyske eller svenske site, må tiden vise. Det samme gælder, om Amazon kommer til at bygge lagre i Danmark, eller om man vil servicere Danmark fra tyske lagre, som primært er tilfældet i dag.”

Lanceringen af de nye tiltag følger den udrulningsplan, som Amazon har brugt i andre lande, påpeger han.