Brancheforeninger: Nej til it-ankenævn

Tele- og it-branchens foreninger ser ikke behovet for et særligt it-ankenævn, selvom Forbrugerrådet og Forbrugerklagenævnet raser over miserable forhold for de kunder, der har købt defekte it-produkter.

Det er ikke vores bord, lyder det fra de forskellige brancheforeninger for tele- og it-selskaber.

Imens hober den ene horrible it-forbrugerhistorie sig op efter den anden hos Forbrugerklagenævnet, der knapt kan følge med klagestrømmen.

Derfor foreslår klagenævnet nu at oprette et særligt ankenævn for it-produkter. Men selvom brancheforeningerne er villige til at snakke om tingene, er et ankenævn ikke højt på dagsordnen.

- Vi føler ikke rigtigt, vi kan hjælpe. Det er jo et forbrugerankenævn, der er tale om. Det er detailleddet, der har ansvaret, siger Jane Eis Larsen, vicedirektør i IT-brancheforeningen.

Ankenævn er godt for branchen

Forbrugerklagenævnet har nu indkaldt detailhandlen og forskellige brancheforeninger til et møde mandag om oprettelsen af et it-ankenævn.

Paradoksalt nok er brancheforeningen Telekommunikationsindustrien ikke inviteret.

Foreningen har været med at oprette tele-ankenævnet, hvor kunder kan klage over teleselskaberne.

- Et ankenævn samler branchen og giver ansvarlighed, og vi kan klart anbefale det, ud fra vores erfaringer. Vi vil da tage det op, hvis man ønsker at gå i dialog med os, siger Ib Tolstrup, direktør i Telekommunikationsindustrien.

Drukner i klager

Nu står forbrugerne med håret i postkassen, når butikkerne ikke har styr på reklamationsretten eller ulovligt reparerer en defekt mobiltelefon mange gange.

Netop den praksis har Elgiganten været så stærkt kritiseret for af Forbrugerrådet, at firmaet har valgt at stramme op. Men det er ikke nok.

- Vi vil gerne være med til at tage den debat, men løsningen skal komme et andet sted fra. Vi kan ikke sige, om der er et behov, for det ligger langt fra vores medlemmers område, siger Jane Eis Larsen.

Dermed mener hun ikke, at det er producenternes opgave at opdrage på detailbranchen og gøre kunderne glade.

Forbrugerklagenævnet tager sig ikke af klager over produkter, der koster mindre end 800 kroner. Dermed er blandt andre kunder til billige mobiltelefoner udelukket fra at klage. Alligevel er klagenævnet ved at drukne i henvendelser.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Brancheforeningen Forbrugerelektronik inden deadline.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere