Brancheforeninger: Nej til it-ankenævn

Tele- og it-branchens foreninger ser ikke behovet for et særligt it-ankenævn, selvom Forbrugerrådet og Forbrugerklagenævnet raser over miserable forhold for de kunder, der har købt defekte it-produkter.

Det er ikke vores bord, lyder det fra de forskellige brancheforeninger for tele- og it-selskaber.

Imens hober den ene horrible it-forbrugerhistorie sig op efter den anden hos Forbrugerklagenævnet, der knapt kan følge med klagestrømmen.

Derfor foreslår klagenævnet nu at oprette et særligt ankenævn for it-produkter. Men selvom brancheforeningerne er villige til at snakke om tingene, er et ankenævn ikke højt på dagsordnen.

- Vi føler ikke rigtigt, vi kan hjælpe. Det er jo et forbrugerankenævn, der er tale om. Det er detailleddet, der har ansvaret, siger Jane Eis Larsen, vicedirektør i IT-brancheforeningen.

Ankenævn er godt for branchen

Forbrugerklagenævnet har nu indkaldt detailhandlen og forskellige brancheforeninger til et møde mandag om oprettelsen af et it-ankenævn.

Paradoksalt nok er brancheforeningen Telekommunikationsindustrien ikke inviteret.

Foreningen har været med at oprette tele-ankenævnet, hvor kunder kan klage over teleselskaberne.

- Et ankenævn samler branchen og giver ansvarlighed, og vi kan klart anbefale det, ud fra vores erfaringer. Vi vil da tage det op, hvis man ønsker at gå i dialog med os, siger Ib Tolstrup, direktør i Telekommunikationsindustrien.

Drukner i klager

Nu står forbrugerne med håret i postkassen, når butikkerne ikke har styr på reklamationsretten eller ulovligt reparerer en defekt mobiltelefon mange gange.

Netop den praksis har Elgiganten været så stærkt kritiseret for af Forbrugerrådet, at firmaet har valgt at stramme op. Men det er ikke nok.

- Vi vil gerne være med til at tage den debat, men løsningen skal komme et andet sted fra. Vi kan ikke sige, om der er et behov, for det ligger langt fra vores medlemmers område, siger Jane Eis Larsen.

Dermed mener hun ikke, at det er producenternes opgave at opdrage på detailbranchen og gøre kunderne glade.

Forbrugerklagenævnet tager sig ikke af klager over produkter, der koster mindre end 800 kroner. Dermed er blandt andre kunder til billige mobiltelefoner udelukket fra at klage. Alligevel er klagenævnet ved at drukne i henvendelser.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Brancheforeningen Forbrugerelektronik inden deadline.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere