Et mangeårigt samarbejde mellem den amerikanske bilkæmpe General Motors og tech-giganten Apple ophører.
Nyhedsbureauet Reuters skriver, at Apples Carplay infotainment-system skal udfases af bilproducentens portefølje.
Nyheden betyder, at store amerikanske bilmærker som Chevrolet, Buick, GMC og Cadillac fremover må undvære systemet, som forbinder iPhonens interface og indhold med bilernes infotainment-system.
Første bil der må undvære Carplay bliver 2024 årgangen af Chevrolet Blazer samt koncernens kommende elbiler.
Bag om General Motors beslutning om at kappe båndene til Apple er en målsætning om at indsamle flere data om hvordan brugerne kører og oplader deres elbiler, skriver mediet.
I stedet vil selskabet alliere sig med Apples rival på området, Google, som siden 2019 har arbejdet sammen med bilkoncernen.
På sigt skal søgegiganten sammenkøre Googles software-knowhow med kørselsassistenter såsom ’Super Cruise’, der sigter efter at tilbyde selvkørende evner, samme danne platform for digitale abonnementsløsninger.
”Vi har mange nye assistent-features på vej, som er tættere knyttet til navigation,” fortæller GM’s digitaliseringschef Edward Kummer, og fortsætter: ”Vi ønsker ikke, at de funktioner skal være afhængige af, at en bruger har en smartphone.”
Google har siden 2017 arbejdet på sit eget styresystem til biler, i form af Android Automotive, som i dag kan findes i biler fra Volvo, Polestar og Renault samt en stribe modeller fra Chevrolet og GMC.