I februar besluttede EU-parlamentet at stramme lovgivningen om politiske annoncer, med det formål at mindske udbredelsen af misinformation.
Nu melder Reuters, at de skærpede love kan føre til, at politiske annoncer fjernes helt for europæiske brugere af Facebook og Instagram.
Bestyrelsen i moderselskabet Meta bekymrer sig om, at de nye regler gør det ekstremt svært at vide, hvad der er tilladt, hvilket gør det nemmere at indføre et generelt forbud mod betalte politiske kampagner på virksomhedens sider.
Så de danske partier, som ved sidste valg skruede op for brugen af Facebook-annoncer, skal muligvis se sig om efter en ny kampagnestrategi, hvis ikke Meta finder en anden løsning.
Reglerne blev foreslået af EU-Kommissionen sidste år og er rettet mod Google-ejeren Alphabet samt Meta, der ejer Facebook. Derudover har Twitter også været ude med udmeldinger om øget politisk annoncering.
Tech-giganter skal være mere gennemsigtige og give flere informationer om, hvordan de annoncerer politisk, eller kan der falde bøde på op til fire procent af den globale omsætning.
Parlamentet stemte for teksten med 433 stemmer for, 61 imod og 110 hverken eller.
"Kun personlige data, der udtrykkeligt er angivet til online politisk annoncering, kan bruges af annonceudbydere," lyder det i en melding fra Europa-Parlamentet, som fortsætter:
"Micro-targeting, en strategi, der bruger forbrugerdata og demografi til at identificere specifikke individers interesser, vil derfor ikke være mulig."