Opdateret 3. april: Dette er årets aprilsnar fra Computerworld.
Du kender sikkert det såkaldte ”elefantvæddeløb” fra motorvejen, når to langsomme lastbiler overhaler hinanden og skaber en kø af utilfredse bilister bag sig.
Eller den nye version: El-bilers ejere, der med 90-100 kilometer i timen prøver at trække de sidste kilometer ud af et vinterkoldt batteri. Noget som forskningen viser især kommer fra Tesla-ejere.
Men en række tyske forskere har gennem flere års analyse af drone- og satellitoptagelser vist, at problemet er større end det. Og at el-biler i virkeligheden er langt mindre grønne, end hvad man hidtil har regnet med.
Det har fået den tyske bilindustri til at opfordre EU til at udmønte en fælles lovgivning, der vil sikre en mere homogen fartkultur og højere minimumshastigheder på de europæiske motorveje.
Lovpakken vil ultimativt betyde, at bestemte elbilmodeller helt vil forvises fra motorvejen eller blive tvunget til at installere en obligatorisk EU-software.
Omfattende forskning bag forbud eller tvangsopdatering
Det kan umiddelbart være nemt at beskylde tyskerne for at ville beskytte deres egen industri mod de mange nye kinesiske bilmærker og Teslas aggressive prissænkninger.
Men det fælleseuropæiske initiativ, som også de franske bilfabrikker nu overvejer at støtte, er baseret på en omfattende forskning fra en forskergruppe fra Stuttgart Universitets fakultet for Automotive Engineering, som i samarbejde med universitetets datalogi-fakultet har modelleret en typisk tysk motorvej baseret på flere års drone- og satellitoptagelser.
Den store undersøgelse viser, at det i mange tilfælde er miljømæssigt uforsvarligt at køre for langsomt.
For mens den individuelle bil sparer benzin eller el, så skaber den samtidig uens trafikforstyrrelser, der breder sig. Der er tale om en slags trafik-baserede ringe i vandet, hvor andre bilister skal bremse og gasse op.
De tyske forskere kalder effekten Stau-gefahrfartraum, og har gennem deres drone-optagelser og maskinlæring identificeret, at det især er Tesla 3-ejere samt en række især mindre el-biler, der skaber kø og dermed større miljøbelastning.
Heldigvis er løsningen ifølge tyskerne simpel: Farten skal op blandt de mest langsomme bilister. Og gerne op på minimum 130 kilometer i timen, hvor det er tilladt, og 110 kilometer i tomen alle andre steder.
"Elbiler påvirker miljøet særdeles negativt, når de tvinger den øvrige trafik til at lette på gaspedalen. Når medtrafikanter skal ned i fart og gasse op efterfølgende, giver det markant øget forbrug af fossile brændsler. En VW e-UP kan være en regulær klimabombe, når den overhaler lastbiler med 98 kilometer i timen," konstaterer forskningschef ved Stuttgart Universitet Werner Ingolstadt.
Kortlægning af de værste lav-farts-syndere
Samtidig har forskerne ud fra deres omfattende videomateriale identificeret de el-biler, som især er til gene i trafikken, fordi deres ejere ikke vil trykke på speederen.
Det drejer især om Tesla 3, VW E-Up!, Renault Zoe, Citroen e-Berlingo, Opel Corsa-e og Mokka-e samt Nissan Leaf.
Ifølge de tyske forskere har elbiler generelt en såkaldt Staugefahrfartraum-koefficient på 1,13.
Det betyder, at for hver kilometer i timen, som ligger 110 kilometer i timen, forøges den omliggende trafiks samlede udledninger med 13 procent.
De resultater har fået den tyske bilindustri og den samlede gruppe af tyske medlemmer af Europa-Parlamentet til at kræve en fælleseuropæisk lovgivning, der hæver minimumshastighederne for el-drevne personbiler på motorveje.
Det vil blandt andet ske ved, at der med udgangspunkt i bilens GPS i udvalgte motorvejszoner vil aktivere en eller flere af følgende handlinger:
- Hvis hastigheden falder til under 110 eller 130 kilometer i timen, vil der afspilles en lyd i kabinen. Lyden er ikke fastsat, men du kan blandt andet høre et bud her. Lyden vil skrue sig langsomt op, jo længere farten holdes under 110 kilometer i timen.
- Autopiloten vil automatisk skrue farten op til 110 eller 130 kilometer i timen i udvalgte zoner.
- Først tysk, men også senere dansk politis mobile fartmålere vil få firmware-opdateringer, der også kan registrere, når udvalgte biler kører for langsomt.
Ifølge det tyske motormagasin Autobild er det målet at få lovgivningen og softwareopdateringerne på plads inden sommerens store ryk sydpå over de tyske motorveje.
Sådan kan du slippe
Sker det, vil softwareopdatering blive skubbet ud til først Tesla-ejere allerede fra 10. april, mens de øvrige følger kort efter.
Som altid kan man som Tesla-ejer udskyde de kommende opdateringer i 21 dage ved at trykke volumen op, volumen op, volumen ned, horn, hvor efter der kommer en besked på skærmen.
Tesla S-ejere skal dog ofte foretage proceduren to gange. Du kan også se en video med proceduren her.
FDM-kursus giver dig gul mærkat og undgå ny software
Vil du undgå softwareopdateringer og at blive tvunget på landevejen, kan du også vælge at tage på et FDM-kursus med blandt andet racerkørerne Nicolas Kiesa og Tom Kristensen som undervisere på særlige VIP-hold, mens HKH Prins Joachim, som er kendt for at være glad for fart, pt. overvejes som royal protektor.
Tager man et sådan kursus, vil du kunne få en gul mærkat i ruden på din Tesla, en såkaldt Fartzeuggeschwindigkeitanweisung.
De kendes allerede fra de grønne tyske motorvejsmærker.
Det gule bevis viser fremover, at du som Tesla-ejer har gennemgået et kursus og nu kan trykke på speederen. Og dermed begrænse din bil skadelige virkninger på den samlede trafik.