En graviditet tager ni måneder - uanset hvor mange mand man sætter på opgaven, siger man i Norge.
- Og når man skal barsle med noget så kompliceret som et offentligt lønsystem, tager det snarere så længe som en elefant, nemlig to år, at få en ny i vej. Ikke de fire en halv måned, som Københavns Kommune havde afsat til at få indkørt et nyt lønsystem, siger Svein F. Gullaksen.
Han er administrerende direktør for den norske softwarekoncern Bluegarden, der er udsprunget af Posten Norge og vokset til en førende leverandør af løn- og personalesystemer.
Trak sig fra banen
Både Bluegarden og de danske selskaber Silkeborg Datacentral og Multidata var på banen, da Københavns Kommune i 2003 ønskede at udskifte lønsystemet fra KMD ud og ved samme lejlighed outsource hele molevitten.
Men de trak sig fra processen, fordi den tid, der var afsat til konverteringen, var alt for kort.
- Derfor fik man kun ét bud udefra, nemlig fra Accenture, der aldrig havde prøvet at løse sådan en opgave før. Ingen andre ville binde an med opgaven, siger Svein F. Gullaksen.
Både Bluegarden, Silkeborg Datacentral og Multidata står nu klar igen, men alle understreger, at de ikke vil byde på opgaven, hvis betingelserne igen er urealistiske.
Mogens Jespersen, administrerende direktør for Silkeborg Datacentral, hvis lønsystemer kører i de fleste amter samt i Hjørring og Silkeborg Kommune siger:
Ville ikke løbe risikoen
- Vi holdt os tilbage sidst, fordi tidsfristerne fra kontraktindgåelse til produktionsstart var for korte, og vi ville ikke løbe risikoen for ikke at kunne nå at lave en implementering i topkvalitet. Vi har trods alt erfaring fra mange tilsvarende konverteringsforløb og ved, at selv med et fungerende system kræver det en vis periode. Så netop tidsfrister er noget af det, vi vil se meget nøje på i vurderingen af betingelserne i et kommende udbud. Men vi vil uden tvivl byde ind på at blive prækvalificeret, hvis vi får muligheden for det. Hvorvidt vi vil aflevere tilbud afhænger af kravspecifikationen og betingelserne.
En tilsvarende melding kommer fra Bluegarden.
- Ja, vi kommer til at byde næste gang. Men naturligvis under forudsætning af, at tidsrummet og de ydre rammer er sådan, at det er muligt at gennemføre i praksis, siger Svein F. Gullaksen.
Hos Multidata, der også trak sig sidst og nu forholder sig afventende, fremhæver produktdirektør Michael Spanggaard Møller risikoelementet.
- Vi har meget stor respekt for den opgave. Det er nemt at pege fingre af Accenture lige nu i denne ulykkelige situation, der er skidt for både dem, Københavns Kommune og branchen, men opgaven vil være svær og kompliceret for alle at løse. Det er ikke en opgave, hvor vi på forhånd siger, Yes!, nu skal vi ind og score kassen. Der skal en rigtig dygtig leverandør til at tjene penge, hvis Københavns Kommune også skal have besparelser ud af det. Og vi har ingen interesse i at gå ind og risikere hele vores brand på sådan en sag
Mange problematiske forhold
Ud over tidshorisonten nævner Michael Spanggaard Møller en række andre problematisk forhold ved opgaven. Organiseringen, overenskomstforhold for medarbejdere, følsomheden i det og - ikke mindst - at det var en Big Bang-opgave.
- Det er noget af det værste, man kan gøre med meget store lønsystemer. For det er jo sjældent der kun er en fejl. Typisk dupliceres en fejl mange gange, så du kan komme ud i, at selv om problemerne er banale, kan det at rette fejlene op være en tung proces. Ydermere var det ikke kun et Big Bang på en ny kunde-leverandør relation, men også på et nyt system med Oracle på lønsiden, siger han.
Endnu en stor dansk spiller indenfor offentlige lønsystemer, CSC, der har udviklet SLS, Statens Lønsystem forholder sig ligeledes afventende.
CSC følger sagen
Herfra siger kommunikationschef Line Ørskov, at København er en interessant kunde, og CSC følger sagen med stor interesse.
Svein F. Gullaksen fortæller, at Bluegarden tilrådede Københavns Kommune at beholde KMD's lønberegner.
- Vi gav ikke bud på skift af lønsystemet, men kun på outsourcing-delen. På grund af den korte tidsramme anbefalede vi København at fortsætte med KMD's system i hvert fald to år, indtil man havde et alternativ på plads. At lønberegneren er gammel er ikke i sig selv et problem. Det samme ser man i netbankerne, hvor systemerne i bunden til konto- og kundeberegninger også er 25-30 år gamle, men fungerer fint sammen med den moderne verden, man bygger rundt om dem.
Fra leverandørhold beklager man det københavns kaos - ikke mindst fordi det kan have den negative effekt, at andre skræmmes fra at outsource opgaver.
Sandsynligvis vil flere af de potentielle leverandører gå sammen i konsortier.
Således indgik Multidata og norske Bluegarden sidste år et strategisk samarbejde, så et fælles bud vil ikke være fremmed. Beslutningen er dog ikke truffet endnu, siger begge parter.
I et sådant samarbejde kunne Silkeborg Datacentral også deltage, selv om de i stigende omfang samarbejder med Visma om BPO-opgaver.
Systemlandskabet tegner sig således: