Elektriske drivlinjer har mange fordele, som cabrioleter kan nyde godt af.
De er lydløse, hvilket åbner op for at det er naturens lyde komme ind i kabinen i stedet for motorstøj.
Deres opbygning med en batteri-ramme, bidrager til at stive konstruktionen af, hvilket cabrioleter får særlig stor glæde af.
Samtidig betyder elbilens ulemper, såsom kort rækkevidde på motorvej eller om vinteren, ikke det store her, for de er biler som lægger op til sommer- og landevejskørsel.
Alligevel er biltypen helt blevet overset af producenterne, som synes at prioritere elektriske SUV’er sedaner.
Det står til at ændre sig meget snart.
Mini Cooper SE Convertible
Den allerførste el-cabriolet du kan forvente at se i Danmark er Minis Cooper SE Convertible, som går i produktion til april forud for sommersæsonen.
Der er tale om en begrænset model bygget i 999 eksemplarer, som tager afsæt i den eksisterende elektriske Mini.
Drivlinjen yder 184 hestekræfter, hvilket giver 0-100 præstationer på 7,3 sekunder, mens et batteri på 32 kWh giver 201 kilometers rækkevidde.
Den danske pris er ikke oplyst endnu, men i Tyskland debuterer prisen omkring 60.000 euro, skriver netmediet Topelectricsuv.
MG MGC/MGE
Den kinesiske bilmærke MG søger til sine rødder i den britiske bilindustri, hvor mærket engang var synonym med letter, åbne roadsters.
Ambitionen om at genoplive fortiden blev understreget med konceptbilen MG Cyberster, som varemærke-ansøgninger antyder vil hedde ’MGC’ eller ’MGE’ på de europæiske markeder.
Bilen bliver bygget ovenpå den samme ’Modular Scalable Platform’ fra moderselskabet SAIC, som i dag findes ombord på den prisvenlige MG4-hatchback, hvor den yder op til 204 heste og giver over 400 kilometers rækkevidde.
En performance-version af platformen, skulle være på vej i følge mediet Motorauthority, hvilket med al sandsynlighed vil blive detaljeret, når bilen offentliggøres i april 2023.
Tesla Roadster
Teslas hyper-sportsvogn har været længe undervejs, siden den blev annonceret tilbage i 2017. Seneste meldinger fra selskabet indikerer dog, at bilen skulle være nærmere en egentlig produktion.
Løfterne omkring bilerne har været mange og vilde. Den skulle ifølge Teslas CEO Elon Musk få ’en fossil dreven sportsvogn til at føles som en dampmaskine serveret med quiche’, mens der blev lovet 0-100 km/t tider ned til 1,1 ved hjælp af raketteknologi fra søsterselskabet SpaceX, der fyrer komprimeret luft af, når bilen skal accelerere.
Samtidig skulle bilen kunne nå en topfart på 400 km/t mens 400m distancen skulle kunne klares på dragster-lignende 8,88 sekunder. De ekstreme performance-tal skulle samtidig ikke forhindre bilen i at have en ekstrem lang rækkevidde på op til 1000 kilometer, takket være et enormt 200 kWh batteri.
Hvor tæt på den egentlige bil er på at blive til virkelighed er endnu uvist, men Elon Musk præciserede ved et event i april 2022, at fokus lå i at gøre SUV’en Cybertruck produktionsklar i 2023, med ’Roadster’ og lastbilen ’Semi’ i hælene på den. ’2023 bliver et år der handler om at skalere op, og der kommer en bølge af nye produkter’.
Prisen skulle debutere ved 200.000 dollar, med en ’Founders Edition’ til 250.000 dollar.
Maserati GranCabrio Folgore
En anden lovende supersportsvogn kommer fra italienske Maserati, som pønser på at skabe en åben version af den lovende ’GranTurismo Folgore’ elbil.
Her vil den dele platform med fire-dørs coupéen, hvilket betyder at der vil tilbydes op til 751 hesterkræfter, 1.350 Nm moment og et 83 kWh batteri med 270 kW lynladning.
Det skulle række til at sikre 0-100 km/t på 2,7 sekunder og en topfart på 320 i timen.
I oktober 2022 lød den officielle besked fra selskabet, at GranCabrio er ved at gennemgå de sidste tests, forud for en officiel offentliggørelse. GranTurismo coupéen forventes at være klar til salg senere på året.
Maserati MC20 ’Cielo’ Folgore
Er GranCabrio’en ikke vild nok er Maseratis første bud på en decideret hypersportsvogn værd at følge.
Afløseren til selskabets nuværende MC20 dropper nemlig den fossildrevne V6’er til fordel for en tunet version af GranTurismo-elbilen.
Her vil der igen tys til op til tre elektriske motorer, der samlet set kan levere ’langt over 1.200 hestekræfter’, skriver motormediet Auto Express.
Bilen står til at debutere i 2025, men den åbne ’Cielo’ version, bliver den første variant købere kan se frem til.
Porsche 718 Boxster Electric
Porsches første elektriske sportsvogn, den længe rygtede ’Mission R’, er blevet spottet i en kørende testversion, af hvad der ligner en elektrisk version af selskabets 718 Cayman.
Ved porsches børsnoteringi efteråret 2022 blev det samtidig afsløret, at selskabet vil investere i en særlig elektrisk version af sin populære ’718 Boxster’ roadster.
Hvad bilen vil levere af ydelse og evner er der ikke lækket mange oplysninger om endnu, ud over at bilen med høj sandsynlighed vil tage udgangspunkt i Mission R’s 82 kWh batteri.
Bilen forventes at debutere i 2025.
Polestar 6
Svensk-kinesiske Polestar brygger også på en yderst lækker, højtydende og topløs elbil.
Her bliver det den sjette bil i selskabets portefølje, Polestar 6, som bliver den åbne variant.
Der vil tages udgangspunkt i den store Polestar 5 sedan, som her vil spændes op og serveres i cabriolet-form.
Drivlinjen fra Polestar 5 er god for 871 hestekræfter og en 0-100 tid på 3,2 sekunder, tal som bør afspejle sig Polestar 6’s performance-tal.
Bilen forventes at være salgsklar en gang i 2026, men forsalget blev allerede åbnet i august 2022, da en særlig version kaldet ’LA Concept’ kunne forudbestilles til 200.000 amerikanske dollar.